شرکتهای دانش بنیان برای جلوگیری از هدر رفت انرژی راهکار ارائه دهند

وزیر نفت با اشاره به مصرف بیش از 90 میلیارد دلار سوخت در کشور گفت: شرکتهای دانش بنیان باید برای جلوگیری از هدر رفت انرژی، راهکارهای مناسب ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (سه شنبه، 3 تیرماه) ضمن بازدید از نمایشگاه شرکتهای دانش بنیان، در نشست مشترکی با مسئولان این شرکتها، بر پشتیبانی وزارت نفت از پروژه های بهینه سازی مصرف انرژی تاکید کرد و افزود: وزارت نفت از هر طرحی که به صرفه جویی انرژی در کشور کمک کند، حمایت می کند و شرکتهای دانش بنیان می توانند در این زمینه نقش موثری داشته باشند.   

وزیر نفت، فعالیتهای بالادستی، بهینه سازی مصرف انرژی و مدیریت پروژه را سه اولویت وزارت نفت خواند و گفت: شرکتهای دانش بنیان باید برای جلوگیری از هدر رفت انرژی، راهکارهای مربوطه را ارائه دهند.

 زنگنه با اشاره به شدت بالای مصرف انرژی در ایران تصریح کرد: هم اکنون سالانه بیش از 90 میلیارد دلار در کشور سوخت مصرف می شود که 80 میلیارد دلار یارانه به آن تعلق می گیرد.  

پیشنهاد ساخت کالاهای استراتژیک صنعت نفت به شرکتهای داخلی

وزیر نفت با تاکید بر اینکه شرکتهای داخلی باید در اجرای پروژه ها کیفیت، هزینه و زمان را سرلوحه کارهای خود قرار دهند، ادامه داد: صنعت نفت هم اکنون به 10 کالای اساسی بیش از دیگر کالاها نیاز دارد که تجهیزات سرچاهی، تجهیزات درون چاهی و ماشینهای دوار از جمله این کالاهاست.

زنگنه گفت: به این منظور تولید این دسته از کالاها به شرکتهای داخلی پیشنهاد شده و حداکثر 2 سال زمان برای اجرای آن تعیین شده است. 

به گفته وی، پس از ساخت این تجهیزات توسط شرکتهای داخلی و تثبیت تولید آن در داخل، واردات این کالاها متوقف می شود.

زنگنه، مهندسی و طراحی، حفاری و خدماتی مانند نصب تجهیزات درون چاهی را اولویتهای بخش بالادستی صنعت نفت خواند و افزود: هم اکنون حفاری درجه یک در کشور انجام نمی شود و درحالیکه مدت زمان حفاری در دنیا 45 روز است، حفاری در ایران با صرف 97 روز زمان همراه است.

رقابت، عامل حیات و رشد شرکتها

وزیر نفت با تاکید بر عامل زمان و اهمیت آن برای صنعت نفت یادآور شد: صرف توجه به انجام کارها توسط شرکتهای داخلی، تصور درستی نیست چه آنکه بسیاری از پروژه های پارس جنوبی که توسط شرکتهای خارجی با هزینه یک میلیاردی و در مدت چهار سال انجام می شد، شرکتهای داخلی با هزینه سه برابری و در مدت هشت سال نیز نتوانستند آن را به ثمر برسانند. 

وی با بیان اینکه موافق ممنوعیت واردات کالا نیستم، افزود: شرکتهای داخلی باید توان رقابت با شرکتهای خارجی را داشته باشند و معتقدم شرکتهای داخلی باید در شرایط برابر با شرکتهای خارجی رقابت کنند و محصولات خود را با کیفیت بالا به بازار عرضه کنند. 

زنگنه، رقابت را عامل حیات شرکتها دانست و گفت: اگر رقابت وجود نداشته باشد و شرکتها متکی به بازار داخل باشند، کیفیت کاهش پیدا می کند و این اتکای شدید به بازار داخل مساوی با مرگ است. 

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، اولین پیکان تولیدی در کشور از لحاظ کیفیت، بهتر از آخرین پیکان بوده است که این نشان می دهد برخی شرکتهای داخلی به جای توجه به کیفیت، به دنبال تولید انحصاری در کشور هستند.

 

کد خبر 219930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =