مشارکت طرفهای خارجی در ساخت 8 پالایشگاه میعانات گازی محدودیتی ندارد

محدودیتی برای مشارکت شرکتهای خارجی در توسعه 8 پالایشگاه میعانات گازی پارس جنوبی وجود ندارد و محصولات این پالایشگاهها در بازارهای جهانی عرضه می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در نشست با خبرنگاران که عصر امروز (چهارشنبه، 4 تیرماه) برگزار شد، درباره فروش محصولات 8 پالایشگاه میعانات گازی پارس جنوبی پس از رسیدن به تولید گفت:  محصولات این پالایشگاه ها که شامل، نفت کوره، نفت سفید، نفتا و ال.پی .جی است پس از رسیدن به تولید جهانی طبق قمیتهای به روز در بازارهای جهان فروخته می شود.

منصور معظمی درباره مدت زمان ساخت این پالایشگاه ها نیز گفت: حداکثر مدت زمان برای ساخت این 8 پالایشگاه چهار سال تعیین شده است و بخش خصوصی باید در زمان مشخص پالایشگاه ها را تکمیل کند.

وی درباره اینکه آیا شرکتهای خارجی می توانند در مناقصه ساخت پالایشگاه ها شرکت کنند،گفت: در این زمینه هیچ محدودیتی وجود ندارد و شرکتهای خارجی نیز می تواند برای توسعه این پالایشگاه ها مشارکت کنند.

معظمی افزود: شرکتهای خارجی که در این مناقصه ها برنده می شوند می توانند از شریک خارجی برای توسعه پالایشگاه ها نیز استفاده کنند.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت درباره اینکه تحریمها بر ساخت 8 پالایشگاه جدید میعانات گازی پارس جنوبی همانند ستاره خلیج فارس تاثیر ندارد، گفت: این دو پروژه با یکدیگر متفاوت است زیرا پالایشگاه ستاره خلیج فارس پروژه بزرگی است که بیش از تحریمها از ضعف مدیریت ضربه خورده و زمان ساخت آن طولانی شده است.

وی تصریح کرد: فکر نمی کنیم که تحریمها نقش مهمی روی اجرای این پروژه ها داشته باشد.

سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری برای ساخت 8 مینی پالایشگاه میعانات گازی

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت میانگین سرمایه گذاری در این 8 پالایشگاه را 3 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: پس از فراخوان وزارت نفت به بخش خصوصی برای احداث 8 پالایشگاه  تا کنون بیش از 20 شرکت برای ساخت این پالایشگاه ها  ابراز تمایل کردند.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با اشاره به اینکه طرح احداث فراگیر پالایشی سیراف در قالب هشت پالایشگاه میعانات گازی مستقل هر یک به ظرفیت ۶۰ هزار بشکه در روز، با مشارکت بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی به اجرا در می آید، گفت: با فراخوان ساخت این پالایشگاه وزارت نفت نخستین اقدام اجرایی را برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی انجام داده است.

 وی میزان سرمایه گذاری برای هر یک از این پالایشگاه ها را 250 تا 300 میلیون دلار اعلام و تصریح کرد : بدون شک بخش خصوصی قادر به تامین این میزان سرمایه نخواهد بود، از این رو وزارت نفت قرار است که متناسب با پیشرفت فیزیکی این پروژه ها، شرکتهای توسعه دهنده این پالایشگاهها را به صندوق توسعه ملی معرفی می کند.

معظمی آورده اولیه بخش خصوصی برای ثبت نام  توسعه این پالایشگاه ها  را 1 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در صورت پیروز نشدن این شرکتها  این مبلغ به آنها برگردانده می شود.

وی صلاحیت مالی، مدیریتی و اجرایی را سه ویژگی اصلی سرمایه گذران دانست و اظهار داشت: باید رفتار با بخش خصوصی شفاف و بر اساس قاعده برد-برد باشد.

معظمی افزود: این 8 پروژه کاملا اقتصادی و زودبازده و از نظر جذابیت برای سرمایه گذاری شیرین است.

 

کد خبر 220044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =