ایران از سال آینده توان صادرات بنزین دارد

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از خودکفایی کشور در تولید بنزین باکیفیت از پالایشگاه های داخلی تا پایان سال 1394خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، عباس کاظمی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران در اهواز اظهار کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده با راه اندازی نخستین فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس، علاوه بر این که کیفیت تولید بنزین پالایشگاه های کشور ارتقا می یابد، می توانیم صادرکننده بنزین با کیفیت و استاندارد نیز باشیم.

وی افزود: براساس این برنامه، فرآورده های تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در داخل توزیع و مصرف می شود و صادرات فرآورده های نفتی به ویژه بنزین از طریق پالایشگاه های آبادان و بندرعباس انجام خواهد شد.

کاظمی گفت: هم اکنون در زمینه تولید نفت گاز، مازوت، گاز مایع و نفت سفید خودکفا هستیم و در پایان سال آینده قادر خواهیم شد افزون بر تولید بنزین پاک، به صادرات این فرآورده با ارزش نیز برسیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: در حال حاضر بنزین مصرفی در اهواز از بنزین وارداتی مرغوب تامین می شود که از ابتدای شهریور، اهواز به عنوان پنجمین کلانشهر کشور زیر پوشش بنزین یورو 4 قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به راه اندازی واحد جدید پالایشگاه نفت آبادان تا آبان امسال گفت: با راه اندازی این واحد امکان توزیع بنزین پاک در آبادان نیز فراهم می شود.

وی درباره میزان مصرف بنزین در کشور توضیح داد: با اجرای مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها از مصرف بنزین در کشور کاسته نشد اما سرعت رشد مصرف این فراورده کمتر شده است.

کاظمی ادامه داد: در بهار سال جاری که شاهد اجرای مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها بودیم مصرف بنزین در کشور 5 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافت در حالی که رشد مصرف بنزین در این دوره در سال 92 نسبت به 91 حدود هشت درصد بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران شهروندان را به صرفه جویی در مصرف بنزین فرا خواند و اظهار کرد: صرفه جویی در مصرف بنزین می تواند به کاهش میزان آلاینده های زیست محیطی در شهرها منجر شود.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه با بیان این که وزارت نفت از سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی برای ساخت پالایشگاه دوم خوزستان در پنج کیلومتری شمال شهر آبادان حمایت می کند، افزود: ساخت پالایشگاه دوم آبادان در دستور وزارت نفت است و امیدواریم عملیات اجرایی آن بزودی آغاز شود و فراورده های نفتی مطابق استاندارد یورو 5 تولید کند.

کاظمی و هیئت همراه در سفر یک روزه به استان خوزستان از تاسیسات لوله و مخابرات و انبارهای نفتی نظامیه در اهواز بازدید و پس از حضور نشست مدیران شرکت های پخش منطقه اهواز و آبادان و خطوط لوله و مخابرات خوزستان و ملاقات با استاندار خوزستان برای بازدید ز تاسیسات نفتی و لوله و مخابرات عازم آبادان شد.

کد خبر 220050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =