افزایش 16 درصدی راندمان در نیروگاه ری

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته توسط وزارت نیرو قرار است در آینده با تعویض واحدهای تولید برق در نیروگاه ری، راندمان این نیروگاه از 24 درصد کنونی به 40 درصد افزایش یابد.

محمد رضا شجاعی، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق ری در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به گذشت بیش از سه دهه از فعالیت این نیروگاه، گفت: واحدهای هیتاچی، فیات، میتسوبیشی و آ.ا.گ ایستگاههای تولید و تقویت ولتاژ برق نیروگاه ری براساس برنامه ریزی صورت گرفته در آینده نزدیک با توربینهای گازی مدل V94.2 با قدرت خروجی ۱۵۹ مگاوات که در شرکت مپنا ساخته می شود تعویض خواهد شد.

وی با بیان این که بر اساس برنامه ریزی موجود در وزارت نیرو همه نیروگاهها در کشور باید سالانه یک درصد راندمان کاری خود را افزایش دهند، گفت: با توجه به قدمت بالا و موقعیت نیروگاه ری در شبکه تامین برق کشور مسئولان وزارت نیرو تصمیم به نوسازی کامل واحدهای تولیدی این نیروگاه گرفته اند.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق ری گفت: هم اکنون به ازای تولید هر مگاوات ساعت برق در نیروگاه ری بیش از 350 متر مکعب گاز مصرف می شود،از این رو با توجه به تولید روزانه 500 مگاوات ساعت برق در این نیروگاه، روزانه بیش از 175 هزار متر مکعب گاز مصرف می شود.

شجاعی با اشاره به ظرفیت 100 میلیون مترمکعبی ذخیره سوخت مایع در نیروگاه برق ری گفت: از اواسط تابستان امسال به مرور زمان ذخیره سازی سوخت مایع در مخازن در این نیروگاه از محل پالایشگاه نفت تهران آغاز می شود.

به گزارش شانا، برق تولیدی نیروگاه ری از طریق شش خط 230 کیلو ولت و دو خط 63 کیلو ولت به شبکه سراسری منصل می شود که خطوط 230 کیلوولت عبارتند از خط (1) فیروز بهرام ، خط (2) اسلامشهر، خط (3) شوش، خط (4) فرودگاه امام خمینی (ره)، خط (5) ری شمالی یک، خط (6) ری شمالی دو.

نیروگاه گازی ری در زمینی به مساحت 525000 متر مربع در جاده قدیم قم – باقر شهر – انتهای بلوار فلسطین در جنوب پالایشگاه نفت تهران و به فاصله تقریبا 7 کیلومتر از شهرری قرار گرفته است که به نام شرکت مدیریت تولید برق، توسط وزارت نیرو – سازمان توانیر تشکیل و تاسیس شد، فعالیت اصلی شرکت طبق اساسنامه آن ، بهره برداری از همه واحدها و تاسیسات نیروگاه و واحدهای وابسته به آن و تولید برق و تحویل آن به شرکت خریدار به عنوان اهداف اصلی و سایر موارد پیش بینی شده در اساسنامه شرکت است.

فعالیتهای فعلی شرکت مدیریت تولید برق در تداوم فعالیتهای بهره برداری نیروگاه گازی ری که سال 1356 نخستین واحد آن به مرحله بهره برداری رسیده و در حال حاضر دارای 30 واحد گازی از 5 شرکت مختلف ( آسک، فیات ، هیتاچی ،آ.ا.گ  و میتسوبیشی ) به قدرت اسمی نصب شده حدود  995 مگاوات بوده (در شرایط  ISO ) و قدرت عملی قابل تولید واحدهای مذکور با توجه به این که ارتباط مستقیم با درجه حرارت هوا و نوع سوخت (گاز و گازوییل ) دارد ، در فصول مختلف تولید متفاوت است.

کد خبر 220178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =