۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
  • کد خبر: 220284
بررسی تازه ترین تحولات موثر بر بازار نفت

بازار نفت در هفته منتهی به 23 ژوئن (2 تیرماه) شاهد تحولات گسترده ای بود، بحران عراق همچنان بر این بازار سنگینی می کند و سبب افزایش بیش از دو دلاری قیمت انواع نفت خام شد.

با تشدید بحران عراق و کاهش تولید نفت لیبی به کمتر از 200 هزار بشکه در روز قیمت نفت در بازارهای جهانی تقویت شد. در این میان نفت‌خام نیمه سبک ترش در آمریکا دچار کاهش قیمت شد زیرا احتمال می‌رفت که دولت آن کشور اقدام به برداشت از ذخیره‌سازیهای راهبردی خود کند. با تشدید انتقال نفت‌خامهای آمریکای لاتین به سمت اروپا قیمت نفت‌خام‌های آمریکای لاتین در اروپا تحت فشار قرار گرفت. از سوی دیگر ضعف سود پالایشی و احتمال کاهش بهره‌برداری از پالایشگاههای کره جنوبی سبب شد که قیمت نفت‌خام‌های منطقه خلیج فارس نیز تحت فشار قرار بگیرد. در این میان انتظار می‌رود که تولید نفت‌خام  آنگولا افزایش یابد.

با تشدید بحران عراق قیمت‌های نفت‌خام نیز تقویت شد. بازار نگران است که درگیری‌ها در عراق به میدانهای نفتی در جنوب این کشور کشیده شود و صادرات نفت‌خام آن تحت تاثیر قرار گیرد. حتی برخی از تحلیلگران این نکته را مطرح کردند که در صورت وقفه عرضه نفت عراق ممکن است آمریکا و کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) به برداشت از ذخیره‌سازیهای راهبردی خود دست بزنند.

در این شرایط عمر الشکمک، وزیر نفت لیبی اعلام کرد که تولید نفت‌خام این کشور به کمتر از 200 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. البته این کشور توانست برای نخستین بار در این ماه از ترمینال "زویتینا " نفت‌خام صادر کند. در این ماه صادرات نفت لیبی به 63 هزار بشکه در روز رسید. تولید نفت‌خام لیبی پیش از درگیری‌های داخلی در سطح 1.6 میلیون بشکه در روز قرار داشت.

دراین میان قیمت نفت‌خام متوسط و ترش در آمریکا کاهش یافت، زیرا احتمال می‌رفت که دولت آمریکا به برداشت از ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت‌خام اقدام کند. اما به هرحال مقامهای این کشور چنین اقدامی نکردند، این در حالی است که ضعف قیمت نفت‌خام‌های ترش و متوسط همچنان ادامه یافت.

به این ترتیب قیمت‌های پایین نفت‌خام‌های ترش و متوسط سبب کاهش انگیزه برای خرید نفت‌خام‌های آمریکای لاتین توسط مشتریان آمریکایی و در این شرایط روند انتقال نفت‌خام‌های آمریکای لاتین به سمت اروپا تشدید شد. این روند از مدتی پیش به دلیل افزایش تولید نفت‌خام آمریکا شروع شده بود و اکنون با وجود ضعف تقاضا در اروپا این روند تشدید شده است. به همین دلیل قیمت نفت‌خام‌های آمریکای لاتین در اروپا تحت فشار قرار گرفت. به عنوان مثال قیمت نفت‌خام Vasconia کلمبیا در مدیترانه به میزان 5.7 دلار در بشکه کمتر از نفت‌خام اورال روسیه معامله شد.

از سوی دیگر، ضعف سود پالایشی و احتمال کاهش بهره‌برداری از پالایشگاههای کره جنوبی سبب فشار بر قیمت نفت‌خام‌های منطقه خلیج فارس شد. در عین حال در منطقه آسیا پاسیفیک نیز ضعف سود پالایشی منجر به کاهش مطلوبیت محموله‌های غرب آفریقا شد که تاثیر آن عمدتاً بر نفت‌خام‌های متوسط و سنگین آنگولا بیشتر مشهود است. حتی تقاضای پالایشگران اروپایی برای انواع نفت‌خام‌های سبک غرب آفریقا نیز دچار ضعف شده است.

به این ترتیب تقاضا برای محموله‌های ماه ژوئیه نیجریه کاهش یافت در این میان انتظار می‌رود که تولید نفت‌خام آنگولا افزایش یابد، زیرا این کشور اعلام کرده است که قصد دارد نفت‌خام جدیدی را از فلات قاره خود (به نام Clove) به بازار عرضه کند. انتظار می‌رود در ماه اوت 130 هزار بشکه در روز از این نفت‌خام به بازار صادر شود همچنین عرضه نفت‌خام این کشور در ماه اوت به 1.68 میلیون بشکه در روز برسد.

بهروز بیک علیزاده، تحلیگر ارشد بازارنفت    

نشریه هفتگی تحولات بازار نفت و گاز       

                                                                                                            

کد خبر 220284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =