سامانه فناوری ارتباطات خودرویی راهکاری جدید برای کاهش مصرف سوخت

فناوری ارتباطات خودرویی نه‌ تنها در افزایش ایمنی و روان‌سازی ترافیک نقش عمده‌ای دارد، بلکه تاثیر قابل توجهی در کاهش مصرف سوخت و همچنین آلودگی هوا خواهد داشت.

حبیب رستمی، مدیر پروژه فناوری ارتباطات خودرویی درگفت وگو با خبرنگار شانا، با تعریف فناوری ارتباطات خودرویی گفت: منظور از فناوری ارتباطات خودرویی ساز وکارها و تجهیزاتی است که با ایجاد بستر ارتباطی میان اجزاء الکترونیکی خودروها و تجهیزات ارتباطی نصب شده در کنار جاده‌ها، امکان تبادل داده میان خودروها با یکدیگر و همچنین خودروها با تجهیزات نصب شده در امتداد مسیرهای عبوری، فراهم می‌شود.

وی افزود: این فناوری نه‌ تنها در افزایش ایمنی و روان‌سازی ترافیک نقش عمده‌ای دارد، بلکه تاثیر قابل توجهی نیز در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا خواهد داشت.

رستمی تصریح کرد: با نصب تجهیزات درونخودرویی مبتنی بر این فناوری بر روی خودروها، امکان اعلام سرعت‌های پیشنهادی به خودروها از طریق تجهیزات نصب شده در کنار مسیر فراهم می‌شود. در این صورت می‌توان نرخ ورود خودروها را به مناطق پرازدحام ترافیکی به نحوی کنترل و مدیریت نمود تا خودروها با سرعت کمتر و مناسب طول مسیر حرکت خود را طی کرده و با نرخ پائین‌تری به این مناطق وارد شوند.

 وی ادامه داد: به این ترتیب دیگر شاهد ترافیک سنگین در این مناطق نخواهیم بود، این امکان ضمن افزایش ایمنی حرکت خودروها، تأثیر بسیار زیادی در کاهش مصرف سوخت آنها و کاهش آلایندهای زیست محیطی ناشی از راه‌بندان‌های ترافیکی خواهد داشت.

مدیر پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی به مزایای دیگر این فناوری اشاره و عنوان کرد: علاوه بر کاهش چشم‌گیر در میزان تلفات تصادفات جاده‌ای که بنا بر تجربیات جهانی به اثبات رسیده است، ارائه خدمات ارزش افزوده در بخش‌هایی مانند دریافت الکترونیکی عوارض تردد خودروها، خدمات بیمه مصرف محور و خدمات اطلاع رسانی از دیگر مزیت‌های این فناوری محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در کشورهای آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای شرق آسیا مانند ژاپن، چین، کره جنوبی و کشورهای دیگر مانند استرالیا، استفاده از این فناوری شروع شده است، به عنوان مثال در کشور ژاپن که پیش از دیگران شروع به استفاده از این فناوری کرده است، توانسته‌اند به کاهش قابل ملاحظه‌ای در میزان سوانح و حوادث رانندگی دست یابند.

مدیر پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی گفت:در کشورهای اروپایی هدف‌گذاری مشخصی برای استفاده از این فناوری برای کارآیی انرژی و کاهش مصرف سوخت خودروها به میزات 20 تا 25 درصد صورت گرفته و در این ارتباط پروژه‌های متعددی با حمایت کمیسیون اروپا به انجام رسیده است.

رستمی با بیان اینکه پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی در یکی از شهرهای کشور در حال اجرای آزمایشی است، عنوان کرد: با نصب تجهیزات این فناوری بر روی اتوبوس‌های شهری و در محل‌های نصب چراغ‌های راهنمایی در مسیر حرکت اتوبوس‌ها، و از طریق ارتباط با سامانه کنترل  چراغ‌های راهنمایی، نزدیک شدن اتوبوس به چراغ راهنمایی تشخیص داده شده و با رعایت ضوابط تعیین شده، وضعیت چراغ راهنمایی به نحوی مدیریت می‌شود که اتوبوس بتواند بدون توقف از تقاطع عبور کند، این موضوع در روان‌سازی ترافیک، کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلودگی هوا نقش موثری ایفا خواهد کرد.

مدیر پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی گفت: در حال حاضر مذاکرات اولیه میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان کارفرمای این پروژه با شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت آغاز شده است و در صدد آن هستیم با استفاده از مساعدت‌های این شرکت بتوانیم گام‌های مؤثری برای توسعه فناوری مزبور برداریم که به طور قطع می‌تواند به میزان قابل توجهی از میزان مصرف سوخت خودروها در کشور بکاهد.

کد خبر 220298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =