نظارت مستقیم وزیر نفت بر روند توسعه میدانهای مشترک نفت و گاز

جلسه های وزارت نفت برای حل مشکلات پارس جنوبی با حضور وزیر نفت، مدیران شرکت ملی نفت، مجریان پروژه پارس جنوبی بصورت هفتگی برگزار می شود.

معاون امور مهندسی وزیر نفت در گفتگو با خبرنگار شانا بر ضرورت توسعه کامل پارس جنوبی در سه سال آینده تاکید و تصریح کرد: توسعه فازهای پارس جنوبی صرفه اقتصادی زیادی برای کشور به همراه دارد.

سید عماد حسینی درباره کلیات برگزاری جلسه های هفتگی وزارت نفت درباره پارس جنوبی گفت: در این جلسه ها مشکلات فازهای اولویت دار بررسی و برای آن راهکار ارائه می شود.

وی با بیان اینکه وزارت نفت تلاش می کند تا توسعه فازهای پارس جنوبی را در شرایط تحریم که هیچ تغییری نسبت به گذشته نکرده انجام دهد، افزود: با وجود اینکه در جامعه احساس می شود شرایط تحریم تغییر کرده است اما در عمل اینگونه نیست و در این شرایط پارس جنوبی توسعه ادامه دارد و تلاش می شود بیش از 90 درصد ظرفیت آن تا سه سال آینده اجرایی شود.

آزادگان و یادآوران اولویت نفتی وزارت نفت

معاون امور مهندسی وزارت نفت با بیان اینکه در میدانهای مشترک نفتی اولویت با توسعه میدانهای مشترک آزادگان و یادآوران است، افزود: تمام تلاش وزارت نفت این است تا این دو میدان هر چه سریعتر به تولید زودهنگام و پس از آن به تولید کامل برسد.

وی افزود: پیگیری زیادی که برای توسعه این میدانها انجام می شود تا به سرنوشت پارس جنوبی دچار نشوند و همسایگان ایران در این میدانها از ایران  بیشتر برداشت نکنند.

به گفته حسینی، خلع ید شرکت چینی CNPCI  از توسعه میدان آزادگان جنوبی و سپردن آن به کنسرسیومی متشکل از شرکتهای ایرانی با توجه به اینکه شرکت چینی تاخیر زیادی داشت، بهترین تصمیم بود.

وی با بیان اینکه آزادگان جنوبی و یادآوران بیشترین حجم میدانهای مشترک ایران را شامل می شود، اظهار امیدواری کرد: میدان آزادگان جنوبی تا سه سال آینده به ظرفیت کامل تولید برسد.

به گزارش شانا، در طرح جامع توسعه جدید میدان نفتی آزادگان جنوبی دو فاز تعریف شده است که در فاز نخست توسعه، تولید٣٢٠ هزار بشکه نفت در روز و ١٩٧ میلیون فوت مکعب گاز پیش بینی و مقرر شده است این میزان تولید با حفر ١٨٥ حلقه چاه، ٥٢ ماه پس از تصویب طرح جامع تجدید نظر شده توسعه میدان محقق شود.

بر این اساس، افزایش تولید نفت این میدان به روزانه ٦٠٠ هزار بشکه نیز در فاز دوم توسعه میدان مدنظر قرار دارد. حداکثر میزان استخراج نفت ایران از این میدان مشترک ۵۰ هزار بشکه در روز گزارش شده است. میدان نفتی آزادگان بزرگترین میدان نفتی ایران و یکی از بزرگ‌ترین میدانهای نفتی جهان است که کشف آن به سال ۱۳۷۶ باز می‌گردد.

حسینی با بیان اینکه سیاست وزارت نفت در شرایط فعلی انجام طرحهای زودبازده است، افزود: این طرحها باید در کمترین زمان بیشترین بازدهی را داشته باشند مخصوصا در میدانهای مشترک که رویکردمان بازده محور است.

وی افزود: اولویت معاونت امور مهندسی در بخش بالادستی برداشت از میدانهای مشترک است. 

احیای اداره کل "نظارت برطرحها "

سید عماد حسینی همچنین از احیای اداره کل "نظارت برطرحها " که ماهیت مهندسی دارد، خبر داد و افزود: امیدواریم با احیای این اداره کل که ساز و کارهای آن در حال انجام است از  روند اجرای پروژه ها اطلاعات دقیقی بدست آورده و به سرعت اجرای پروژه ها افزوده شود.

کد خبر 220379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =