حفاری با هوا روی چاههای نفتی از مرز 11 هزار متر گذشت

11 هزار و 120 متر حفاری با هوا از ابتدای امسال تاکنون توسط ناوگان خدمات فنی شرکت ملی حفاری ایران روی چاه نفتی انجام شد.

مدیر خدمات فنی شرکت ملی حفاری ایران روز چهارشنبه (11 تیرماه) با بیان این مطلب گفت: این عملیات روی 7 حلقه چاه با موفقیت انجام شد و این میزان حفاری در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته سه هزار و 701 متر افزایش دارد.

جهانگیر شجاعی با اشاره به تقویت تجهیزات این بخش اظهار کرد: در حوزه خدمات فنی شرکت ملی حفاری ایران هم اکنون پنج مجموعه تجهیزات کاربردی مربوط به حفاری با هوا وجود دارد که امکان ارایه خدمات همزمان به پنج دستگاه حفاری را فراهم می کند.

وی افزود: حفاری توسعه ای میدانهای گازی در حوزه زاگرس جنوبی تحت پوشش شرکت نفت مناطق مرکزی از جمله نار، کنگان، هما، شانول، وراوی، تابناک، آغار، دالان، دی، سفیدزاخور در استانهای فارس و بوشهر با این روش حفاری می شود.

مدیرخدمات فنی شرکت ملی حفاری ایران گفت: این شیوه حفاری با هدف کم کردن فشار هیدرواستاتیک روی مته، کم کردن هزینه حفاری و بازدهی بیشتر و جایگزین کردن هوا به جای سیال سبک در عملیات حفاری استفاده می شود.

وی افزود: در سازندهای دارای هرز روی و فشار پایین مخزن، سازندهای سخت و متوسط با شتاب حفاری کم و سازندهای دارای آب نفوذی کم و حساس به آب که امکان استفاده از سیالات معمول حفاری را محدود می کند روش حفاری با هوا و سیالات پنو ماتیکی کاربرد دارد. 

شجاعی اظهار کرد: از مزیتهای این شیوه حفاری شتاب بخشیدن به عملیات، حداقل آسیب رسیدن به سازند، برگشت سریع تر کنده ها به سطح، قابلیت حفاری در سازندهای کم فشار و کاهش هزینه های حفاری است.

مدیرخدمات فنی شرکت ملی حفاری ایران تصریح کرد: هم اکنون حفاری با هوا در مناطق نفتخیز کشور به روش حفاری با کف فشرده، گل هوا زده، هوای خشک و مرطوب انجام می شود که حفاری با کف فشرده و سیال هوا زده کاربرد بیشتری دارد.


کد خبر 220486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =