کردهای عراق برای حفاظت از میدانهای نفتی کرکوک متعهد شدند

اقلیم کردستان عراق اعلام کرد از کرکوک و میدانهای نفتی این منطقه تا زمان برگزاری همه پرسی پیوستن کرکوک به منطقه کردنشین، محافظت می کند.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، صفین دیزایی، سخنگوی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که اربیل برای برگزاری همه پرسی استقلال آماده می شود تا در آن مقدار تمایل مردم کرکوک برای پیوستن به اقلیم کردستان مشخص شود.

این مقام کرد اعلام کرد تا زمان برگزاری این همه پرسی، نیروهای نظامی کرد در کرکوک باقی می مانند و از این شهر نفتی محافظت می کنند.

سخنگوی اقلیم کردستان عراق گفت: مردم حق دارند که مستقل باشند، اما این بستگی به شهروندان کرد دارد و این چیزی است که به همه پرسی گذاشته می شود، ما اکنون با واقعیت جدیدی روبرو هستیم، اگر کردها در همه پرسی رای به استقلال کامل دهند آنگاه می خواهیم از راه گفت و گو با بغداد آن را به دست بیاوریم مانند آنچیزی که در چکسلواکی اتفاق افتاد.

کردهای عراق که از نظر جمعیتی در اقلیت هستند، همیشه در مقابل اینکه توسط ولت مرکزی عرب کنترل شوند مقاومت کرده اند و درخواست توسعه مستقل ذخایر نفتی خود را کرده اند. اقلیم کردستان سطح این ذخایر را نزدیک به 45 میلیارد بشکه برآورد کرده است.

این میزان ذخایز بیشتر از برآورد بی پی برای ذخایر آمریکا و نیجریه است. نیجریه خود بزرگترین تولیدکننده نفتی آفریقا محسوب می شود.

نیروهای ارتش اقلیم کردستان عراق ماه گذشته و پس از اینکه نیروهای ارتش عراق در واکنش به حمله گروه های شورشیان به کرکوک از این منطقه گریختند، وارد این منطقه نفتی مورد مناقشه شده و آن را به کنترل خود درآوردند.

دولت مرکزی عراق اعلام کرد که برگزاری هر گونه همه پرسی، چه برای تعیین سرنوشت شهر کرکوک و میدان های نفتی آن و چه برای اعلام استقلال اقلیم کردستان، کاملا غیر قانونی است.

علی الموسوی، مشاور رسانه ای نوری المالکی، نخست وزیر عراق، در واکنش به سخنان دزایی گفت: دولت هیچ چیزی را خارج از چهارچوبهای قانونی که بوسیله خود کردها تعیین شده، نمی پذیرد و اگر آنها این کار را بکنند به ظور کامل یک طرفه و غیر قانونی است.

دیزایی گفته است که اقلیم کردستان عراق و نیروهای پیشمرگ، ارتش کردستان عراق، کنترل کرکوک و مناطق مورد مناقشه را تا زمان برگزاری همه پرسی در اختیار دارند، اما از زمان احتمالی برگزاری این رفراندوم سخنی نگفت.

کرکوک که خارج از قلمرو اقلیم کردستان عراق است، یکی از مناطقی است که تنوع قومیتی بالایی دارد، چهارمین ذخایر بزرگ نفت عراق را در خود جای داده است و دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان هر دو روی آن دست گذاشته اند.

دیزایی افزود: اقلیم کردستان عراق می تواند نفت کرکوک را به همان شیوه ایی که نفت منطقه تحت تسلط خود را صادر می کند، صادر کند.

چنانچه کردها کنترل تاسیسات نفتی و کرکوک و مناطق اطراف ان را در اختیار بگیرند، نزدیک به 9 میلیارد بشکه نفت به ذخایر کنونی آنها اضافه می شود.

در این شرایط عراق، بدون در نظر گرفتن ذخایر اقلیم کردستان و کرکوک، با داشتن 141 میلیارد بشکه نفت همچنان در جایگاه پنجم بزرگ ترین ذخایر نفتی جهان باقی می ماند.

دیزایی گفت: اقلیم کردستان عراق تا کنون یک محموله نفتی را از راه خط لوله به بندر جیهان ترکیه ارسال کرده و فروخته است.

وی با اشاره به اینکه نفت فروخته شده به قیمت روز بازار به فروش رسیده و شایعه فروش آن به نصف قیمت صحت ندارد، افزود: درآمد حاصل از فروش این محموله در هالبانک ترکیه ذخیره شده و درآمدهای آتی نیز به این بانک ارسال می شود.

سخنگوی اقلیم کردستان عراق ادامه داد: قصد داریم ظرفیت صادرات روزانه نفت را از 120 هزار بشکه به 400 هزار بشکه در روز تا پایان سال جاری میلادی افزایش دهیم که مقداری از آن احتمال دارد از کرکوک تامین شود.

شرکت نفت شمال عراق در بیانیه ای که در تاریخ 19 ژوئن (29 خردادماه 93) منتشر کرد، اعلام نمود که تولید نفت کرکوک از روزانه 650 هزار بشکه به 30 هزار بشکه در روز سقوط کرده است.

دلیل این مسئله توقف فعالیت خط لوله صادرات نفت شمال عراق به ترکیه به دلیل فعالیت های خرابکارانه در این خط لوله بود.

دیزایی گفت که اقلیم کردستان به محض فراهم شدن ملزومات مالی خود بدهی هایش به شرکت های خارجی فعال در میدان های این منطقه را پرداخت خواهد کرد، ضمن آنکه قصد دارد برای جبران هزینه های عمومی از بانکهای بین المللی وام بگیرد.

وی افزود: دولت عراق تنها برای پرداخت دو ماه حقوق کارکنان دولت بودجه در اختیار ما گذاشته است در حالیکه برای پرداخت کامل حقوق، فعالیت های اجرایی و پروژه های سرمایه گذاری به یک میلیارد و 200 میلیون دلار نیاز داریم.

کد خبر 220499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =