تبدیل جزیره قشم به هاب انرژی خلیج فارس طی 10 سال آینده

جزیره قشم، طی 10 سال آینده در صورت توسعه میدانهای نفتی و گازی موجود در اطراف این جزیره به یکی از قطبهای جدید تولید نفت، گاز و برق خلیج فارس تبدیل می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، بر اساس مصوبه شرکت ملی نفت ایران، وظیفه توسعه تمامی میدانهای هیدروکربوری قشم به شرکت نفت فلات قاره واگذار شده؛ علاوه بر میدان هنگام که هم اکنون تنها میدان تولید نفت سبک این منطقه به شمار می آید، میدانهای هرمز، تفتان، توسن، میدانهای قابل توسعه در این منطقه هستند که در صورت توسعه آنها طی یک برنامه ۱۰ ساله، قشم به یکی از مناطق اصلی تولید نفت تبدیل خواهد شد.

در صورت تصمیم به تولید برق از گاز، امکان تولید بیش از 12 هزار مگاوات برق در جزیره قشم با استفاده از ذخایر گاز طبیعی میدانهای مختلف اطراف این جزیره وجود دارد و ارزیابی های انجام شده نشان می‌دهد که مخازن گاز اطراف قشم تا 30 سال پاسخگوی تامین انرژی مورد نیاز نیروگاه های برق این منطقه خواهد بود.

محمد حسین دانشفر، مدیر برنامه ریزی شرکت نفت فلات قاره ایران در گفتگو با خبرنگار شانا در این باره گفت: با تبدیل گاز به برق، امکان صادرات برق به جای گاز به کشورهای مختلف همسایه وجود دارد، از سوی دیگر جزیره قشم دارای یک موقعیت ژئو انرژی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز است.

به گفته وی بر اساس طرحهای تعریف شده، پیش بینی می‌شود در صورت تصمیم پیرامون این موضوع در یک دوره 8 تا 10 ساله، امکان شکل گیری کامل این هاب انرژی در بزرگترین جزیره خلیج فارس فراهم شود. 

دانشفر افزود: وجود بیش از 4 میلیارد بشکه نفت خام درجا و 10 تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز طبیعی در بزرگترین جزیره خلیج فارس، پتانسیل‌های جدیدی را پیش روی قشم به عنوان هاب جدید انرژی ایران در منطقه تنگه هرمز ایجاد کرده است.

مدیر برنامه ریزی شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: بر این اساس برای افزایش نقش حاکمیتی ایران در آب‌های خلیج فارس و به ویژه تنگه استراتژیک هرمز به‌ عنوان یکی از شاهراه‌های طلایی انتقال نفت و گاز جهان، ایجاد یکی از هاب‌های انرژی در جزیره قشم در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد،  یکی از سیاست‌های ایجاد هاب انرژی در جزیره قشم توسعه میدانهای جدید نفت و گاز در این منطقه است به طوری‌ که هم اکنون توسعه میدان مشترک هنگام از چند سال پیش آغاز شده است.

بر پایه این گزارش بسته کامل تبدیل منطقه قشم به قطب انرژی کشور شامل، تولید گاز و نفت، تولید برق و توسعه صنایع پتروشیمی و بانکرینگ است.

در نتیجه توسعه میدان نفتی هنگام، علاوه بر تولید سبک‌ترین و باکیفیت‌ترین نفت کشور، زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه میدانهای تفتان، توسن و هرمزها نیز در منطقه قشم فراهم شده است که بی شک این امر از مهم ترین امتیازهای توسعه میدان هنگام به شمار می رود.

جزیره قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس است که با توجه به داشتن میدانهای هیدروکربوری، موقعیت استراتژیک تنگه هرمز، هم مرز بودن با کشور عمان و برخورداری از زیرساخت‌ها و مناظر زیبا، دارای موقعیت مناسبی جهت تبدیل شدن به یک منطقه آزاد انرژی در خلیج فارس است.

کد خبر 220685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =