۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۸
  • کد خبر: 220846
شل کشف گاز در عربستان را متوقف کرد

شرکت انگلیسی-هلندی شل عملیات کشف گاز در منطقه ربع الخالی عربستان را متوقف کرد.

به گزارش یو پی آی از لندن، اندور برآون، مدیر بخش بالادستی شرکت انگلیسی-هلندی شل به روزنامه دیلی تلگراف گفت: عملیات کشف گاز در بیابانهای عربستان موفق نبوده است.

برآورد می شود که عربستان سعودی 288 تریلیون فوت مکعب گاز داشته باشد.

وی افزود: عملیات طولانی مدت کشف گاز بی نتیجه بوده است و ما عملیات کشف بسیار موفقیت آمیزی نداشته ایم.

شرکت شل از طریق یک شرکت سرمایه گذاری مشترک با شرکت آرامکو در حال کار روی توسعه ذخایر منطقه ربع الخالی عربستان بوده است.

از ماه فوریه گذشته هیچ فعالیت و کاری برای عملیات اکتشاف گاز انجام نگرفته بود و بنا بر گزارش این روزنامه، تلاشهای شل به دلیل هزینه های بالای کار در شرایط جوی بیابانی آزاردهنده بوده است.

برآون اعلام کرد: ما هم اکنون هیچ عملیاتی در بیابان ربع الخالی انجام نمی دهیم.

عربستان به عنوان بزرگ ترین صادرکننده نفت جهان بیش از ١٠ سال گذشته از شرکتهای نفتی بین المللی از جمله لوک اویل، انگلیسی-هلندی شل و سینوپک دعوت کرده بود که در صحرای جنوب شرقی این کشور مشهور به منطقه "ربع الخالی" به اکتشاف و استخراج گاز بپردازند.

عربستان سعودی به دنبال استفاده از گازطبیعی برای کمک به تقاضای داخلی برق است که با یارانه به مشتریان عرضه می شود تا بتواند نفت را برای مصارف بهتر صادراتی حفظ کند.

شرکتهای بین المللی نفت که در این زمینه با شرکت نفت دولتی عربستان (آرامکو) مشارکت می کردند در یافتن ذخایری که استخراجش از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر باشد ناکام ماندند و درحالی که سایر شرکت ها دست از فرایند اکتشاف کشیده اند، لوک اویل هنوز پا پس نکشیده است.

این شرکت قصد دارد که در همکاری با آرامکو، دو چاه ارزیابی بسیار عمیق حفر کند که در منطقه ربع الخالی عربستان تا عمق ١٩ هزار فوت وارد خاک صحرای عربستان خواهد شد.

عربستان تحت تاثیر رشد پدیده تولید شیل گس (گاز رسی)در آمریکا که این کشور را از بزرگ ترین واردکننده گاز دنیا به یک صادرکننده تبدیل کرده است، عملیات اکتشاف ذخایر عظیم نامتعارف گازی خود را آغاز کرده است.
کد خبر 220846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =