460 میلیون مترمکعب گاز بیشتر از برنامه مصوب تولید شد

شرکت ملی گاز ایران با کاهش 20 روزه زمان تعمیرات اساسی در پالایشگاه های پارس جنوبی درسال جاری، 460 میلیون متر مکعب گاز بیشتر از برنامه مصوب تولید کرده است.

معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: امسال شرکت پالایش گاز بیدبلند روزانه 12 میلیون متر مکعب گاز بیشتر از مدت مشابه سال پیش تصفیه و به خطوط سراسری ارسال کرده است.

عبدالحسین ثمری افزود: شرکت پالایش گاز فجر جم نیز در این مدت روزانه 6 میلیون متر مکعب گاز بیشتر از برنامه مصوب تولید کرده است.

وی با بیان اینکه برنامه تولید مصوب شرکت ملی گاز ایران در سال جاری به مراتب از سال گذشته بیشتر بوده خاطرنشان کرد: امسال با استفاده از سیستم های نوین برنامه ریزی و کاهش زمان تعمیرات اساسی پالایشگاه های فجر جم، سرخون و قشم و ایلام، در مجموع 95 میلیون مترمکعب گاز بیشتر از برنامه مصوب تولید شد.

برداشت روزانه 10 میلیون متر مکعب از مخزن ذخیره سازی شوریجه

ثمری در ادامه گفتگو با بیان اینکه امسال روزانه 4 میلیون متر مکعب گاز بیشتر از سال گذشته از پروژه شویجه گاز برداشت می شود، اظهار کرد: امکان برداشت 10 میلیون متر مکعب گاز از مخزن ذخیره سازی شوریجه در سال جاری فراهم است.

به گفته وی، امسال علاوه بر مخزن ذخیره سازی سراجه، امکان برداشت گاز از مخزن شوریجه نیز فراهم شده است.

امکان انتقال ظرفیت جدید گازی از پارس جنوبی فراهم است

ثمری با اشاره به افزایش ظرفیت تولید 80 تا 100 میلیون متر مکعب گاز از فازهای پارس جنوبی یادآور شد: شرکت ملی گاز ایران برای اینکه بتواند این میزان افزایش ظرفیت گاز را از بالادستی به مبادی مصرف ارسال کند، باید پروژه های در دست اجرای انتقال خود را به عملیاتی کند.

به گفته وی، امسال ایستگاه های تقویت فشار پل کله و دهق راه اندازی می شود و خط دهم در محدوده یاسوج و پتاوه نیز تکمیل می شود.

وی ادامه داد: ما امیدواریم که با این پروژه ها بخش عمده ای از گازی که تولید می شود را دریافت کنیم و مشکلی برای انتقال آن نداشته باشیم.

ثمری با بیان اینکه امسال از ایستگاه های خط ششم بهره برداری نمی شود، گفت: تدابیری پیش بینی شده که اگر لازم شد از ایستگاه های خط پنجم استفاده کنیم.

تامین روزانه 90 میلیون متر مکعب گاز صنایع

معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه در حال حاضر 90 میلیون متر مکعب گاز مورد نیاز صنایع تامین می شود، گفت: هم اکنون محدودیتی برای گازرسانی به صنایع نداریم.

ثمری افزود: آنچه که مسلم است به غیر از فصل سرما هیچ مشکلی در تامین گاز صنایع و نیروگاه ها نداریم.

خاموشی های برق به کمبود سوخت ارتباطی ندارد

وی با بیان اینکه راندمان صنایع و نیروگاه ها بسیار پایین است، گفت: با توجه به این راندمان در حال حاضر نیروگاه ها روزانه به 240 میلیون متر مکعب گاز نیاز دارند که برای نخستین بار روزانه 205 میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه ها تحویل می شود و کمبود این گاز را با فرآورده تامین می کنند.

ثمری تاکید کرد: اگر بنا باشد که صنایع در توسعه ای که دارند راندمان را افزایش ندهند، بطور قطع با مشکلاتی در تامین گاز مواجه خواهند بود.

به گفته وی، با توجه به افزایش میزان گازرسانی به نیروگاه در سال جاری امکان ذخیره سازی فرآورده برای این نیروگاه ها و استفاده در فصل زمستان فراهم شده است.

معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: نیاز نیروگاه ها در زمستان حدود 150 میلیون متر مکعب گاز است که در صورت تامین این میزان از فرآورده استفاده نمی کنند.

وی با بیان اینکه شرکت ملی گاز ایران بصورت روزانه برای تحقق اهداف وزارت نفت پاسخگو است، گفت: این شرکت در تمام بخش های مدیریتی بصورت روزانه پایش می شود تا به اهداف پیش بینی شده دست یابد.

گازرسانی به روستاها بر اساس قانون مصوب انجام می شود

ثمری با بیان اینکه در قانون بودجه امسال برای نصب هر علمک سقف مشخصی از اعتبار تعریف شده گفت: بر اساس قانون اگر این اعتبار از سقف تعریف شده تجاوز کند شرکت ملی گاز ایران مجاز به گازرسانی به آن واحد نیست.

ثمری افزود: این قانون برای روستاها نیز تعریف شده و بر اساس آن گازرسانی انجام می شود.

به گفته معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران، این موارد در قانون لحاظ شده و در سالهای گذشته از این پشتوانه قانون برخوردار نبودیم.

وی با بیان اینکه این موضوع یکی از نیازهای اساسی بود که خیلی زودتر باید به آن پرداخته می شد، گفت: سوخت مورد نیاز روستاهایی که گازرسانی به آنها با اعتبار تعریف شده امکان پذیر نیست، از روشهای دیگری تامین می شود.

صیانت از مصرف نهادینه شود

معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران در ادامه گفتگو با بیان اینکه صیانت از تولید در صنعت نفت دنبال می شود و در حال حاضر این سیاست در این صنعت وجود دارد، گفت: متاسفانه صیانت از مصرف جایگاهی ندارد و باید این سیاست هم نهادینه شود.

ثمری افزود: هر چقدر تلاش کنیم که تولید را بیشتر کنیم یقینا در هیچ زمانی بستری مطمئن برای تامین انرژی کشور نخواهیم داشت.

به گفته وی، تجربه گذشته ما نشان داده از آن زمانیکه 40 میلیون متر مکعب گاز صادراتی را متوقف کردیم تا در داخل کشور گاز را جایگزین فرآورده کنیم تا به امروز که در زمستان گذشته 600 میلیون گاز را وارد شبکه مصرف و عرضه کنیم، هر سال در فصل زمستان مشکل داریم.

وی تاکید کرد: متاسفانه مصرف از تولید پیشی گرفته و جایگاه و منزلت انرژی در کشور شناخته نشده است.

ثمری خاطرنشان کرد: در شرایطی که در کشور به مصرف غیر اصولی گاز عادت کرده اند، همچنان باید با تدبیر بالانس گاز را برقرار کنیم.

وی با اشاره به اینکه در قانون بودجه امسال بهینه سازی مصرف گاز مورد توجه قرار گرفته است، گفت: براساس تبصره بند «ق» قانون بودجه هر سازمانی که بعنوان سرمایه‌گذار در بخش بهینه سازی مصرف انرژی پروژه تعریف کند، منابع مالی آن تامین خواهد شد.

ثمری یادآور شد: مصرف انرژی در ایران برابر کل اتحادیه اروپا، 9 برابر ژاپن و 4 برابر کشور ترکیه است.

کد خبر 221069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =