۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸
  • کد خبر: 221151
سومین محصول پالایشگاه NGL سیری به هند صادر شد

سومین محموله نفتای صادراتی پالایشگاه NGL سیری به میزان 100 هزار بشکه به مقصد هند صادر شد.

به گزارش شانا، رییس کارخانه ان جی ال (NGL) سیری گفت: مراحل آماده‌سازی صادرات محموله 100 هزار بشکه ای نفتا با تلاش کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران در این کارخانه انجام و این محموله با رعایت همه جوانب ایمنی، بازدید و آماده کردن تمامی مسیرها توسط بازوی بارگیری نفتا و با اتصال به شناور ALERT در مرحله صدور قرار گرفت.

محمدجواد سخنور یادآور شد: هم اکنون این واحد آمادگی کامل برای صادرات محصولات پروپان و بوتان را نیز دارد.

بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، میعانات پالایشگاهی از با ارزش‌ترین و سودآورترین محصولات صنعتی است و میعانات گازی پالایشگاه NGL سیری نیز یکی از پنج محصول تولیدی این پالایشگاه است که پس از گذراندن مراحل تولید انبوه، ذخیره‌سازی و صادر می‌شود.

عملیات اجرایی طرح NGL سیری با برآورد حجم سرمایه‌گذاری حدود نیم میلیارد دلاری از سال 1382 آغاز شد؛ هدف اصلی این طرح، استحصال میعانات گازی و جمع‌آوری حدود 140 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت در منطقه است که علاوه بر آثار اقتصادی، اهداف جلوگیری از آلودگی محیط زیست، ایجاد فرصت‌های شغلی، بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های انرژی موجود در کشور و درآمدزایی ارزی بیش از 150 میلیون دلار در سال با اجرای این پروژه محقق می‌شود.

طرح ان.جی.ال سیری از چهار پروژه تشکیل شده است؛ این پروژه‌ها شامل اجرای خط لوله زیردریایی سیری به کیش ‌و قشم، ایستگاه تقویت فشار جزیره کیش، همچنین گازرسانی به نیروگاه کیش، ایستگاه تقویت فشار گاز در سکوی نصر و ساخت کارخانه ان.جی.ال در جزیره سیری است.

منطقه عملیات سیری از میدان‌های سیوند، اسفند، نصرت و دنا تشکیل شده است که سکوی اقماری ایلام و نصر واحد‌های تولیدی آن را تشکیل می‌دهند، همچنین کارخانه‌های خشکی نصر و اسفند مربوط به این منطقه هستند.

با ساخت و بهره‌برداری از کارخانه ان جی ال، روزانه حدود 841 تن پروپان، 328 تن بوتان، 361 بشکه پنتان و 1250 بشکه میعانات گازی تولید خواهد شد، همچنین برای صدور بخشی از محصولات این کارخانه، برنامه هایی برای ساخت مخازن ذخیره سازی با حجمی در حدود 110 هزار مترمکعب در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 221151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =