افزایش 4 برابری تولید در بزرگترین واحد اتیلن جهان

مدیرعامل پتروشیمی کاویان با اشاره به افزایش تولید گاز در فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در سال جاری، گفت: در صورت تامین خوارک، تولید اتیلن این پتروشیمی چهار برابر میزان کنونی می شود.

رمضان اولادی در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به فعالیت ردیف نخست (ترین یک) واحدهای پتروشیمی کاویان (اولفین 11) با کمتر از 50 درصد ظرفیت موجود، اظهار کرد: هم اکنون ترین دوم این مجتمع در مراحل نهایی پیش راه اندازی است و در صورت تامین خوراک بلافاصله آماده تولید می شود.

وی از آمادگی پتروشیمی کاویان برای دریافت اتان بیشتر از محل فازهای 15 و 16 پارس جنوبی تا پایان امسال خبر داد و گفت: در صورت تامین کامل خوراک، تولید اتیلن این مجتمع به بیش از 2 میلیون تن در سال خواهد رسید.

اولادی با اشاره به ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن در ترین نخست پتروشیمی کاویان تصریح کرد: پارسال به دلیل محدودیت در تامین خوراک تنها حدود 410 هزار تن اتان به این مجتمع تحویل داده شد.

مدیرعامل جدید پتروشیمی کاویان با بیان این که خوراک ترین اول و دوم این مجتمع از محل طرح توسعه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی تامین شود، افزود: امسال با تولید روزانه 100 میلیون متر مکعب گاز در فازهای اولویت نخست پارس جنوبی، امیدواریم شاهد تحول در تامین خوراک پتروشیمی ها در کشور باشیم.

تولید با ظرفیت مناسب در ترین اول پتروشیمی کاویان

اولادی گفت: هم اکنون ترین نخست پتروشیمی کاویان با ظرفیت مناسبی در حال فعالیت است و با وارد مدار شدن فازهای جدید پارس جنوبی، میزان خوراک پتروشیمی کاویان افزایش یافته و اتیلن بیشتری به خط لوله اتیلن غرب تزریق می شود.

به گزارش شانا، مجتمع پتروشیمی کاویان، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اتیلن کشور با سالانه ٢ میلیون تن ظرفیت تولید است و اتیلن تولیدی در پتروشیمی کاویان با خط لوله اتیلن غرب به پتروشیمی های لرستان، کرمانشاه، ایلام، اندیمشک، کرمانشاه، کردستان، مهاباد و میاندوآب ارسال خواهد شد و مازاد تولید نیز در پتروشیمی های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر استفاده می شود.

خوراک مورد نیاز پتروشیمی کاویان هم اکنون از طریق فازهای ٩ و ١٠ و ۴ و ۵ پارس جنوبی دریافت می شود که با راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی، میزان خوراک دریافتی پتروشیمی کاویان افزایش خواهد یافت.

با برنامه ریزی های انجام شده پتروشیمی کاویان، اتان دریافتی از پارس جنوبی را تبدیل به اتیلن کرده و به خط لوله اتیلن غرب تزریق می کند که این اتیلن از ١١ استان عبور کرده و خوراک ١٢مجتمع پتروشیمی ساخته شده یا در حال احداث با سرمایه گذاری ٨,۵ میلیارد دلار را تامین خواهد کرد.

خط لوله اتیلن غرب خوراک مجتمع های پتروشیمی واقع در استانهای خوزستان، فارس، لرستان، کهکیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی، ایلام و همدان را تامین کند؛ هرچند که هم اکنون پتروشیمی های اروند و آریا ساسول نیز از اتیلن تولید شده در پتروشیمی کاویان استفاده می کنند.

 مجتمع پتروشیمی کاویان با تولید دو میلیون و 180 هزار تن اتیلن و تامین خوراک خط اتیلن غرب و واحدهایی همچون پتروشیمی باختر، بزگترین تولید کننده اتیلن جهان خواهد بود، برای ساخت و بهره ‌برداری این دو واحد در مجموع بیش از هشت میلیون و 993 میلیون ریال (حدود 900 میلیون دلار) سرمایه‌گذاری انجام شده است.

کد خبر 221262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =