عرضه محصولات پتروشیمی جم در بورس کالا افزایش می یابد

به گفته مدیر فروش پتروشیمی جم، با توجه به واقعی شدن قیمت محصولات پتروشیمی، دیگر دلیلی برای عرضه نشدن این محصولات در بورس کالا وجود ندارد و اولویت مجتمعهای پتروشیمی، تامین نیاز بازار داخل از طریق بورس کالاست.

به گزارش شانا به گفته محسن فراهی با توجه به واقعی شدن قیمت محصولات پتروشیمی، دیگر دلیلی برای عرضه نشدن محصولات در بورس کالا وجود ندارد و اولویت مجتمعهای پتروشیمی، تامین نیاز بازار داخل از طریق بورس کالاست.

مدیر فروش پتروشیمی جم با اشاره به این که با آزاد سازی قیمت محصولات پتروشیمی، دلالی در این بازار معنا پیدا نمی کند، گفت: در گذشته مجتمعهای پتروشیمی تمایلی به عرضه محصولاتشان در بورس کالا نداشتند زیرا تفاوت قیمتهای بورس با بازار آزاد و یا صادرات بیش از 20 درصد بود به طوری که پتروشیمی ها باید محصولاتشان را با 20 درصد زیر قیمت روانه بورس می کردند.

وی با اشاره به رشد عرضه محصولات در هفته گذشته افزود: با همسو شدن نرخهای بورس و بازار، دیگر اثری از دلالان در بازار پتروشیمی نخواهد ماند و این موضوع به نفع صنعت کشور است.

مدیر فروش پتروشیمی جم در پاسخ به این پرسش که آیا با احتساب نرخ ارز آزاد، هزینه واحدهای تولیدی به میزان قابل توجهی بالا می رود؟ گفت: واحدهای تولیدی در ماههای قبل اعلام می کردند که حاضر به خرید مواد اولیه براساس قیمتهای کف بازار هستند که بارها نیز از کاهش عرضه در بورس و خرید مواد اولیه براساس ارز آزاد گلایه می کردند، با این تفاسیر، عرضه محصولات در بورس با قیمتهای واقعی نباید هزینه آنها را با تغییر ویژه ای روبرو کند.

بر پایه این گزارش و بر اساس ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت خطاب به بورس کالای ایران، قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران براساس فرمول زیر تعیین می شود: معادل ریالی ارز آزاد * 95% * میانگین قیمت فوب خلیج فارس = قیمت پایه در بورس کالای ایران

در این ابلاغیه همچنین آمده است با توجه به تعدیل نرخهای پایه و همچنین به منظور رصد کردن مداوم بازار و تأمین نیاز داخلی، همه تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی، اعم از دولتی و خصوصی موظف اند محصولات خود را از طریق بورس کالا عرضه کنند.

کد خبر 221271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =