طرح بهینه سازی مصرف انرژی در 600 هزار موتورخانه کشور اجرا می شود

طرح بهینه سازی مصرف انرژی موتورخانه ها با هدف صرفه جویی روزانه 13 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در حدود 600 هزار موتورخانه کشور اجرایی می شود.

مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در گفتگو با خبرنگار شانا، با اعلام این خبر گفت: در طرح بهینه سازی موتورخانه ها با اجرای راهکارهای بهینه سازی شامل، معاینه فنی موتورخانه ها و تنظیم مشعل آن، نصب سیستم کنترل هوشمند موتورخانه، عایق کاری حرارتی منبع انبساط باز و نصب دستگاه رسوب گیر و راهکارهای دیگر، می توان مصرف سوخت را حداقل 30 تا 40 درصد کاهش داد.

ایرج حامدی زاد افزود: در طرح بهینه سازی موتورخانه ها در نظر است نسبت به اجرای راهکارهای فوق در 500 هزار موتورخانه ساختمانهای مسکونی و 100 هزار موتورخانه ساختمانهای اداری و تجاری اقدام شود.

به گفته وی این طرح توسط شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اجرا و منابع آن از محل بند "ق" تبصره 2 قانون بودجه سال 93 کشور تامین می شود.

وی گفت: سرمایه گذاران بخش خصوصی با اجرای این راهکارها در موتورخانه ها، هزینه های سرمایه گذاری را از محل صرفه جویی سوخت حاصله با یک تاخیر 6 ماه (باهدف انجام بررسی ها و تأیید شرکت مشاور ناظر- اندازه گیری و صحه گذاری) در اقساط سه ماهه به مدت تعیین شده، دریافت می کنند. 

کلانشهرها و شهرستانهای سردسیر در اولویت اجرای طرح

حامدی زاد، مدت زمان اجرای این طرح را چهار سال اعلام و تصریح کرد: این طرح در آینده ای نزدیک و پس از دریافت مجوز از شورای اقتصاد شروع می شود و کلان شهرها، مراکز استانها و مراکز شهرستانهای مناطق سردسیر کشور در اولویت اجرای طرح هستند. 

مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، یکی از مهم ترین گلوگاه های هدررفت انرژی را موتورخانه های گرمایشی ساختمانها دانست و گفت: علاقمندان به سرمایه گذاری در طرح بهینه سازی مصرف انرژی موتورخانه های کشور از طریق فراخوان عمومی شناسایی و برای اجرای طرح جذب می شوند.

وی تصریح کرد: میزان سرمایه گذاری قابل جذب در این طرح 2 میلیارد دلار برآورد شده است و با انتشار فراخوان عمومی، اطلاع رسانی گسترده ای در این زمینه انجام می شود.

فاصله زیاد شاخص مصرف انرژی ساختمان های ایران با استانداردهای جهانی

به گفته این مقام مسئول، متوسط شاخص مصرف انرژی در بخش خانگی کشور حدود 400 کیلووات ساعت در سال به ازای هر مترمربع است که با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد، چراکه به طور نمونه این شاخص در فرانسه و کشور های اسکاندیناوی حدود 50 کیلووات ساعت در سال به ازای هر مترمربع است.

حامدی زاد یادآور شد: بطور کلی متوسط مصرف انرژی در بخش ساختمان در کشورمان بیش از 2.6 برابر متوسط مصرف جهانی است و این نسبت در ساختمانهای اداری و دولتی، به 4 تا 5 برابر متوسط مصرف جهان می رسد.  

وی با بیان اینکه براساس آخرین ترازنامه انرژی، کل مصرف نهایی انرژی کشور به معادل بیش از 6.1058 میلیون بشکه نفت خام در سال رسیده است که از این مقدار حدود 40 درصد در بخش ساختمان مصرف می شود، گفت: سیستم کنونی موتورخانه ها، حدود 50 درصد تلفات انرژی دارد که اجرای برخی راهکارها در موتورخانه ها، حداقل 30 درصد صرفه جویی به همراه خواهد داشت؛ باقی تلفات انرژی نیز مربوط به راندمان بسیار پایین احتراق و انتقال حرارت در مشعل و بویلر است که با جایگزینی فناوری های جدید مانند بویلر چگالشی، این میزان اتلاف نیز کاهش می یابد.
 

 

کد خبر 221374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =