استقبال از حضور سرمایه گذاران خارجی در توسعه میدان آزادگان جنوبی

میدان مشترک آزادگان جنوبی قرار است با استفاده از سرمایه داخلی شرکت ملی نفت توسعه یابد، اما از حضور سرمایه گذاران متعهد خارجی نیز در این پروژه استقبال می شود.

مدیرعامل شرکت متن در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این مطلب افزود: میزان بودجه اولیه تصویب شده توسعه میدان آزادگان جنوبی 500 میلیون دلاردر بخش ارزی و 50 میلیارد تومان در بخش ریالی است.

عبدالرضا حاجی حسین نژاد با اشاره به برنامه ریزی برای تولید روزانه 320 هزار بشکه نفت خام از این میدان در فاز نخست توسعه گفت: به این منظور، حفاری 185 حلقه چاه در دستور کار قرار دارد که از این میان، حفاری 12 حلقه چاه به پایان رسیده است. 

وی با بیان این که بعد از خروج پیمانکاران چینی (CNPCI)، شرکت ملی حفاری ایران به فعالیت در میدان آزادگان جنوبی مشغول شده است، تصریح کرد: 10 دستگاه دکل حفاری طی روزهای آینده وارد این میدان می شود. 

وی تصریح کرد: اگرچه بر اساس تصمیم گیریهای جدید، میدان مشترک آزادگان جنوبی با استفاده از سرمایه های داخلی شرکت ملی نفت ایران توسعه می یابد، اما در عین حال از حضور سرمایه گذاران متعهد و توانمند خارجی نیز در توسعه این میدان استقبال می شود.

بازنگری طراحی روزمینی تاسیسات فراورشی 

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: همچنین نظر به این که طراحی روزمینی تاسیسات فراورشی این میدان از سوی پیمانکار قبلی به درستی انجام نشده است و با استانداردهای لازم فاصله دارد، هم اکنون این طراحی در حال بازنگری است .  

حسین نژاد گفت: با توجه به توانمندیهای شرکت ملی حفاری ایران و وابستگی آن به شرکت ملی نفت، همچنین وجود چندین دکل غیرفعال این شرکت در منطقه غرب کارون، حفاری 50 حلقه چاه از 185 حلقه چاه مورد نظر در توسعه فاز نخست میدان آزادگان جنوبی به شرکت ملی حفاری ایران واگذار شده است؛ ضمن این که مناقصه حفاری 40 حلقه چاه دیگر نیز در قالب 2 بسته 20 تایی در حال برگزاری است.

به گفته وی، در حال حاضر مناقصه خرید تجهیزات درون چاهی و سرچاهی به همراه عملیات خاکی(خاکبرداری، خاک ریزی) تاسیسات روزمینی میدان شروع شده است و بزودی پیمانکاران این بخشها مشخص خواهند شد. 

این مقام مسئول با بیان این که برای شتاب بخشی در توسعه میدان، خرید و سفارش برخی کالاها با ساخت طولانی مورد نیاز پیش از برگزاری مناقصه شروع می شود، اظهار کرد: بسیاری از کالاها و تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور قابل ساخت و تامین است و این موضوع، روند کار را تسریع می کند. 

قطع همکاری با چینی ها، توسعه آزادگان شمالی را شتاب بخشید

حسین نژاد در ادامه با اشاره به پیشرفت 67 درصدی فاز نخست توسعه میدان آزادگان شمالی عنوان کرد: با وجود تاخیر بیش از 2 سال، امیدواریم فاز نخست این طرح توسعه در سال آینده به ثمر برسد. 

وی با بیان این که با بهره برداری از فاز نخست توسعه آزادگان شمالی، 75 هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت خام کشور اضافه می شود، گفت: به نظر می رسد قطع همکاری با شرکت CNPCIدر میدان آزادگان جنوبی ، باعث جدیت بیشتر این شرکت در توسعه میدان آزادگان شمالی شده است .

 

کد خبر 221501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =