معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: مهمترین دستاورد توافق موقت 6 ماهه ایران با 1+5 تغییر فضای بین المللی به نفع ایران بود به طوری که برخی شرکت های بین المللی مذاکره با ایران را آغاز کردند.

علی ماجدی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به دستاوردهای مذاکرات ایران و 1+5، افزود: مهم ترین پیامد توافق موقت ایران با 1+5 تغییر فضای بین المللی به نفع ایران بود.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت، اضافه کرد: بهبود فضای بین المللی شرایطی را فراهم کرد تا شرکت های بین الملی تمایل بیشتری برای حضور در صنعت نفت ایران پیدا کرده و آن را اعلام کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از شرکت ها مذاکرات اولیه ای را با ایران داشتند و اعلام کردند که به محض رفع تحریم ها همکاری با ایران را آغاز کنند.



** توافق 6 ماهه خیال خریداران نفت ایران را آسوده کرد

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت افزود: از دستاوردهای این توافق این بود شرکت هایی که طبق سهمیه از ایران نفت می خریدند با خیال راحت به خرید نفت ادامه دهند.

ماجدی تصریح کرد: تا پیش از توافق، میزان صادرات ایران به طور مرتب کاهش می یافت و لذا خریداران تلاش می کردند که جایگزینی برای نفت ایران پیدا کنند اما طی 6 ماه گذشته با خیال راحت و بدون دغدغه اقدام به خرید کردند.

وی اضافه کرد: برای استفاده از وجه فروش ناشی از فروش نفت، برخی کشورها و بانک همکاری خوبی کردند، اما برخی دیگر از کشورها مقاومت داشته و محتاطانه رفتار کردند.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت، اظهار داشت: در مجموع با توافق موقت ژنو شرایط برای فروش نفت بهتر شد اما به نسبت تسهیلاتی که در این توافق در نظر گرفته شده بود، برخی کشورها به طور مطلوب همکاری نکردند.

ماجدی گفت: در این مدت توافقاتی انجام شد تا از پول هایی که در بانک های کشورهای خریدار نفت ایران ذخیره شده استفاده بهینه شود و براین اساس قرار شد با آنها اوراق خریداری شود و یا اینکه به آنها سود تعلق بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: برای انجام این کارها، برخی از بانک ها به خوبی همکاری کردند اما تعدادی دیگر از بانک ها آن طور که ما انتظار داشتیم همکاری لازم را انجام ندادند.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت ادامه داد: اغلب کشورهای خریدار نفت ایران به دلیل اینکه ارزش پولشان ثابت است برای ما مشکل زیادی ایجاد نمی کردند، اما به دلیل اینکه همواره از ارزش پول روپیه هند کاسته می شد تمایل داشتیم تا هرچه زودتر طلب خود از این کشور را دریافت کنیم.

وی افزود: ایران برای انجام معاملات نفتی از برخی کشورها مانند پاکستان و یونان و برخی شرکت ها مانند شل طلبکار است که به دلیل تحریم قادر به استفاده از این پول ها نیستیم.



** اعمال پیچیده ترین تحریم ها

ماجدی اظهار داشت: به اعتراف طراحان این تحریم ها، محدودیت هایی که علیه ایران وضع شده، پیچیده ترین و کامل ترین تحریمی بوده که تاکنون علیه یک کشور اعمال شده است.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت خاطرنشان کرد: حتی شدت تحریم ها علیه صنعت نفت ایران نسبت به دوران دفاع مقدس پیچیده تر است.

وی با بیان اینکه مذاکره کنندگان ایران با 1+5 کار بسیار سختی را پیش رو دارند، گفت: به علت پیچیدگی تحریم ها، لغو برخی از آنها به زمان نیاز دارد.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت افزود: مذاکره کننده ایران با 1+5 لغو همه تحریم ها را خواستار هستند.



** اعمال تحریم های 9 لایه علیه صنعت نفت ایران

ماجدی درخصوص تحریم هایی که در چند سال گذشته علیه صنعت نفت کشور وضع شده است، اضافه کرد: تحریم ها علیه صنعت نفت ایران شامل یک تحریم 9 لایه است که کار را سخت می کند.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: براساس یک بررسی کارشناسی در وزارت نفت، مشخص شد که تحریم ها به صورت چند لایه وضع و در هم تنیده شده است.

وی با بیان جزییات تحریم ها علیه کشورمان، گفت: سه نوع تحریم شامل تحریم های سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت کشورمان اعمال شده است.

ماجدی اضافه کرد: براساس بخشی از تحریم ها، کالاهای نفتی و شرکت های کارفرمای خریدار این کالاها مانند شرکت ملی نفت مشمول تحریم شدند.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت افزود: در لایه دیگر تحریم ها علاوه بر کارفرمایان، شرکت های پیمانکار مانند پتروپارس نیز تحریم شده اند.

وی ادامه داد: براساس بخش دیگری از تحریم ها، سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران نیز مشمول تحریم و حتی برخی این پروژه ها تحریم شده اند.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: از سوی دیگر در فروش نفت نیز تحریم شدیم که این امر خریداران را با مشکلات زیادی مواجه کرد.

ماجدی اضافه کرد: نقل و انتقال نفت نیز تحریم شد و شرکت های حمل و نقل نیز مشمول تحریم شدند.

وی اظهار داشت: البته بیمه نیز جزو تحریم ها بود که در نتیجه توافق موقت 6 ماهه به حالت تعلیق درآمد.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: علاوه بر این موارد، برای انتقال درآمد حاصل از فروش نفت نیز محدودیت هایی اعمال شده و جزو تحریم ها قرار گرفته است.

ماجدی اظهار داشت: اگر شرکتی می خواست با ایران همکاری کند مشمول تحریم توسط اوفک (OFAC مخففOffice of Foreign Assets Control دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا) قرار می گرفت.

وی اضافه کرد: سختگیری برای تحریم ها به حدی بود که در زمان تعلیق 6 ماهه تحریم ها، برخی بانک ها برای اینکه خیال خود را راحت کنند بدون اینکه نیازی باشد به سراغ اوفک رفتند و از این نهاد، مجوز تعامل اقتصادی با ایران را دریافت کردند.

ماجدی گفت: برخی تحریم ها را کنگره علیه ایران وضع و برخی از تحریم ها را رییس جمهوری آمریکا پیگیری کرده که چنین وضعیتی، فرایند لغو آنها را پیچیده می کند.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: اسناد تحریم های اروپا را که بررسی کردیم مشخص شد که بیش از 650 صفحه متن مربوط به تحریم هایی است که اتحادیه اروپا علیه ایران وضع کرده است.



** تمدید 4 ماهه توافق موقت

وزرای خارجه ایران و 1+ 5 سوم آذر ماه 1392 (24 نوامبر 2013) درباره برنامه هسته ای ایران به توافقنامه ای تحت عنوان برنامه اقدام مشترک دست یافتند که مهلت آن 6 ماه در نظر گرفته شد.

توافق موقت در 30 دی ماه اجرایی شد و 29 تیر ماه مهلت 6 ماهه این توافق به پایان رسید، اما با توافق طرفین، مذاکرات ایران و گروه 1+5 (آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، آلمان و انگلستان) درباره راه حل جامع هسته ای (برنامه اقدام مشترک جامع) به مدت 4 ماه تمدید شد.

براساس توافق موقت ژنو میان ایران و اعضای گروه 1+5، سقف فروش نفت خام ایران یک میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شد و مذاکره کنندگان غربی نیز متعهد شدند که از افزایش فشار برای کاهش خرید نفت خام ایران خودداری کنند.

با توجه به تمدید 4 ماهه توافق موقت ایران و 1+5 در مذاکرات وین، صادرات نفت خام ایران به طور میانگین روزانه یک میلیون بشکه در روز ادامه می یابد.
کد خبر 221560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =