آغاز ارسال سوخت مایع زمستانی به نیروگاه های کشور

ارسال سوخت مایع بمنظور ذخیره سازی در نیروگاه های کشور و بهره گیری از آن در فصل سرد سال از طریق خط لوله آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت کشور در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان اینکه امسال با کمی تاخیر ارسال سوخت ذخیره به نیروگاه های کشور آغاز شده است، افزود: بنا به دستور وزیر نفت قرار است با وارد شدن برخی از فازهای پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید گاز، ارسال سوخت مایع به نیروگاه های کشور در سال جاری محدودتر شود.

عباسعلی جعفری نسب با بیان اینکه در ارزش حرارتی برابر گاز با سوخت مایع، قیمت گاز 30 درصد کمتر از سوخت مایع است، گفت: بنابراین بهتر است که نیروگاه ها از سوخت گاز بیشتر از سوخت مایع استفاده کنند.

وی به آلودگی کمتر زیست محیطی استفاده از گاز نسبت به سوخت مایع اشاره و تصریح کرد: همچنین صادرات سوخت مایع نسبت به گاز به مراتب آسانتر و کم هزینه تر خواهد بود.

جعفری نسب با بیان اینکه سال گذشته در مجموع 26 میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاه های کشور ارسال شد، ادامه داد: این میزان در سال جاری بطور حتم با کاهش چشمگیری مواجه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با بیان اینکه همیشه از ابتدای سال ارسال سوخت مایع به نیروگاه های کشور بمنظور ذخیره برای استفاده در فصل سرما آغاز می شد، یادآوری کرد: امسال این اتفاق با کمی تاخیر آغاز شد و دلیل آن نیز همانطور که گفته شد، برنامه دولت بمنظور کاهش ارسال سوخت مایع به نیروگاه ها و مصرف بیشتر گاز است.

کشکولی، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نیز پیشتر در این باره به خبرنگار شانا گفته بود: موازنه ذخیره سازی و تحویل سوخت مایع به نیروگاهها بر پایه مقدار گاز تحویلی به آنها صورت می گیرد؛ بنابراین هر چقدر سهم تحویل گاز افزایش یابد، سوخت مایع تحویلی نیز کاهش خواهد یافت.

شرکت ملی گاز ایران امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ٤,٢ میلیارد مترمکعب گاز بیشتری به نیروگاهها تحویل داد و موجب شد تحویل سوخت مایع به این بخش ٢.٤ میلیارد لیتر کاهش یابد؛ این مقدار کاهش سوخت مایع (٢,٤ میلیارد لیتر) علاوه بر آثار مثبت زیست محیطی، موجب شد بخشی از آن به صادرات اختصاص یابد.

بر پایه این گزارش براساس برنامه ابلاغی وزارت نفت، هم تحویل سوخت مایع و هم ذخیره سازی آن در نیروگاههای کشور در حال انجام است و تا شهریور ماه ذخیره سازی نفتگاز و نفت کوره در مخازن انجام می شود؛ ضمن آنکه انتظار می رود تا اواخر مهر یا اوایل آبان امسال ذخیره سازی قابل قبولی در این بخش صورت گیرد.

کد خبر 221614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =