اجرای طرح تخصیص منابع مالی شرکت‏های تولید و توزیع نیروی برق

همزمان با اجرای طرح تخصیص منابع مالی شرکتهای تولید و توزیع نیروی برق، تمام شرکت‏های توزیع پس از انجام معاملات برق در بورس انرژی، متناسب با حجم برق خریداری شده مشمول دریافت هزینه خدمات توزیع می‌شوند.

به گزارش شانا، محمد حسین عسگری،‌ رئیس اداره عملیات بازار بورس انرژی از اجرایی شدن طرح تخصیص منابع مالی شرکت‏های تولید و توزیع نیروی برق از طریق این بورس خبر داد و گفت: پیش‏نویس طرح مذکور برای تائید نهایی برای معاون برق و انرژی وزارت نیرو ارسال سپس با لحاظ شدن نظرات وزارت نیرو طرح نهایی و جهت اجراء ابلاغ شد.

عسگری با اشاره‏ به طی مراحل مختلف برای عملیاتی شدن طرح تخصیص منابع مالی شرکت‏های تولید و توزیع نیروی برق اظهارکرد: پس از برگزاری جلسات کارشناسی متعدد بین مدیران شرکت توانیر، شرکت مدیریت شبکه برق ایران، سازمان بورس و شرکت بورس انرژی، پیش‏ نویس طرح مذکور برای تایید نهایی برای معاون برق و انرژی وزارت نیرو ارسال و سپس با لحاظ شدن نظر وزارت نیرو طرح نهایی و برای اجراء ابلاغ شده است.

وی افزود: بر همین اساس از ابتدای سال جاری با انجام هماهنگی بین شرکت‏های توانیر، مدیریت شبکه برق ایران، مدیریت فناوری بورس تهران، بانک واسط تسویه معاملات و آموزش فعالان مقدمات اجرائی شدن طرح مذکور به انجام رسید و بالاخره پس از تامین اعتبار لازم در این زمینه، طرح مذکور رسماً از روز 29 تیر 93 اجرایی شد.

رئیس اداره عملیات بازار بورس انرژی ادامه داد: مطابق این طرح تمام شرکت‏های توزیع پس از انجام معاملات برق در بورس انرژی، متناسب با حجم برق (معادل مگاوات ساعت) خریداری شده مشمول دریافت هزینه خدمات توزیع می‏‌شوند.

بر پایه اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار، وی با بیان اینکه نرخ هزینه خدمات توزیع برای هر شرکت توسط وزارت نیرو محاسبه و اعلام می‌شود، گفت: به طور متوسط نرخ خدمات توزیع برای تمام شرکت‏ها 160 ریال بر کیلووات ساعت تعیین شده است.

رئیس اداره عملیات بازار بورس انرژی ادامه داد: در مرحله اول مقرر شده است، ماهانه 500 میلیارد ریال بابت خرید قراردادهای سلف موازی استاندارد به همه شرکت‏های توزیع نیروی برق با کد معاملاتی خاص اختصاص یابد، همچنین 150 میلیارد ریال نیز به طور جداگانه بابت پرداخت هزینه خدمات توزیع به شرکت‏های توزیع تخصیص یافته است.

عسگری افزود: در این مرحله تنها نیروگاه‏های خصوصی مجاز به عرضه برق در بورس انرژی هستند، اما با برنامه‏‌ریزی انجام شده مقرر شده است با افزایش اعتبار تخصیصی بابت خرید برق شرکت‏های توزیع از بورس انرژی ظرفیت مجاز عرضه تولیدکنندگان برق نیز افزایش یابد و بدین ترتیب نیروگاه‏های دولتی نیز امکان عرضه در بورس انرژی را پیدا می‏‌کنند.

وی با بیان اینکه هدف‏‌گذاری و توافق انجام شده با وزارت نیرو برای افزایش حجم معاملات برق، تا حداقل 50 درصد حجم برق مصرفی کشور اعلام شده است، اظهارکرد: در صورت تحقق این امر، حجم معاملات برق در بورس انرژی افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند.

رئیس اداره عملیات بازار بورس انرژی از فعال شدن کد دوم معاملاتی شرکت‏های تولید و توزیع نیروی برق (کد معاملاتی عام) در آینده نزدیک خبر داد و گفت: فعال شدن کد دوم با هدف رونق بیشتر معاملات برق در بورس انرژی انجام می‌شود.

وی افزود: معاملات اوراق گواهی ظرفیت، معاملات برق در بازار فیزیکی، امکان حضور مصرف کنندگان بزرگ برق در بورس انرژی و صادرات برق از دیگر برنامه‏‌های توسعه‏‌ای بورس انرژی در زمینه معاملات برق به شمار می‏‌رود.

کد خبر 221624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =