خروج شل، برتری قطر در تولید ال ان جی را تهدید می‌کند

تصمیم شرکت شل به خروج از یک پروژه گازی در قطر، برتری این کشور عربی حاشیه خلیج فارس در حوزه تولید ال ان جی را با تهدید روبرو کرده است.

به گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، شرکت شل سال 2010 قراردادی را با شرکت پتروچاینا چین و شرکت نفت قطر برای حفاری دو حلقه چاه به عنوان بخشی از یک پروژه پنج ساله برای اکتشاف گاز در میدان نورث فیلد امضا کرد و 75 درصد از سهام این پروژه را بدست آورد.

اما بعد از آنکه در سال 2013 مشخص شد یکی از چاه‌های شل در این میدان گازی فاقد منابع کافی گازی است، این شرکت از ادامه همکاری در پروژه و آغاز حفر چاه دوم سر باز زد.

گزارش رسانه‌های قطری نیز حاکی از آن است که شل به مقام‌های قطری اعلام کرد، حفر چاه دوم از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست و شل خواهان خروج از پروژه است. و هم‌اکنون نیز این شرکت مشغول مذاکره با پتروچاینا و شرکت نفت قطر در خصوص چگونگی خروج از قرارداد است.

بر اساس این گزارش، خبر خروج شل از پروژه گازی قطر، خبر بدی برای این کشور که هم‌اکنون بزرگترین تولید کننده ال ان جی جهان است، محسوب می‌شود. در واقع این کشور به واسطه فروش گاز توانسته است بیشترین سرمایه سرانه جهان را به خود اختصاص دهد.

اما هم‌اکنون شرکت نفت قطر نیز نگران عدم توانایی خود در تحویل ال ان جی به مشتریان است.

شل و پتروچاینا تنها شرکت‌های خارجی فعال در این حوزه گازی قطر نیستند و شرکت‌هایی از جمه جی دی اف سوئز فرانسه، نیپون ژاپن و سی ان او او سی چین هم در حال کار بر روی منابع گازی این منطقه هستند.

این در حالی است که به گفته رابین میلز، مشاور ارشد موسسه منار انرژی دوبی، سایر شرکت‌های فعال در این حوزه گازی نیز تجربه‌های مشابهی در بدست آوردن نتایج ناامید کننده از حفاری‌ها دارند و مقام‌های قطری نگران آن هستند که خروج شل منجر به خروج سایر شرکت‌ها از پروژه‌های گازی این کشور شود.

به گفته میلز، از آنجا که کشورهای استرالیا، آمریکای شمالی و شرق آفریقا نیز در حال توسعه تولید ال ان جی خود هستند، در صورتی که قطر نتواند پروژه‌های ال ان جی جدیدی تعریف کند، سهم خود از این بازار را تا حد زیادی از دست خواهد داد.

شل 20 میلیارد دلار برای ساخت کارخانه تقطیر و صادرات ال ان جی در قطر هزینه کرده است.
کد خبر 221649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =