ناوگان دکلهای حفاری در راه میدان نفتی آزادگان جنوبی

شرکت ملی حفاری ایران همسو با دستور وزیر نفت برای شتاب در اجرای طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی، حداقل 8 دکل حفاری را در نزدیکترین زمان ممکن به محل این میدان منتقل می کند.

 مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران امروز (سه شنبه، 31 تیر) در گفتگو با خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب با بیان این مطلب، اظهار کرد: هم اکنون 2 دستگاه حفاری در آزادگان جنوبی مستقر و قرار است به هشت دستگاه افزایش یابد.

حمیدرضا گلپایگانی با اشاره به اینکه هم اکنون دستگاه حفاری 27 فتح (به عنوان نخستین دستگاه) در حال انتقال به موقعیت آزادگان جنوبی است، افزود: انتقال پیوسته دکلهای حفاری به موقعیت جغرافیایی این میدان تا سقف 10 دکل در دستور کار این شرکت قرار دارد.

وی گفت: در اجرای طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی که در آن حفاری 50 حلقه چاه به شرکت ملی حفاری واگذار شده است، شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به عنوان کارفرمای طرح، نهایت همکاری را با این شرکت انجام داده است.

گلپایگانی اظهار کرد: حفاری چاه های توسعه ای نفت در میدان آزادگان به صورت کلید در دست انجام و همزمان با عملیات حفاری تمامی خدمات تخصصی جانبی و پشتیبانی از سوی شرکت ملی حفاری ارائه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان این که هم اکنون دستگاه های حفاری خشکی و دریایی این شرکت در حوزه عملیاتی شرکتهای ملی مناطق نفتخیز جنوب، مهندسی و توسعه نفت (متن)، نفت مناطق مرکزی، فلات قاره، نفت و گاز پارس، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و پروژه ها در حال حفاری چاه های نفت و گاز هستند، گفت: بر اساس سیاست وزارت نفت، افزایش دکلهای حفاری در میدانهای مشترک در برنامه این شرکت قرار دارد. 

به گزارش شانا، طرح توسعه میدان نفتی آزادگان در دو فاز تعریف شده است و هم اکنون تولید زودهنگام روزانه ٥٠ هزار بشکه نفت از چاه شماره یک تا ٢١ در حال انجام است که نفت استحصال شده برای فرآورش به واحد بهره برداری اهواز - ٣ ارسال می شود.

وزیر نفت به تازگی اعلام کرده بود: با ترک تشریفات، حفاری ٤٠ حلقه چاه در میدان آزادگان به شرکت ملی حفاری واگذار و دو مناقصه برای حفاری ٤٠ حلقه چاه دیگر به صورت دو بسته جداگانه برگزار می شود.

به گفته بیژن زنگنه، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در مرحله نخست در این میدان ١٥٠ حلقه چاه حفاری و در مرحله دوم تعداد چاه ها به ١٨٥ حلقه افزایش می یابد.

در طرح جامع توسعه  میدان نفتی آزادگان جنوبی که از میدانهای مشترک با کشور عراق است، دو فاز تعریف شده که در فاز نخست توسعه با حفر 185 حلقه چاه، تولید٣٢٠ هزار بشکه نفت در روز و ١٩٧ میلیون فوت مکعب گاز پیش بینی شده است.

 براین اساس، افزایش تولید نفت این میدان به روزانه ٦٠٠ هزار بشکه نیز در فاز دوم توسعه میدان مدنظر است.

کد خبر 221656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =