رئیس‌جمهوری بلغارستان اجرای پروژه ساوث استریم را تعلیق کرد

رئیس‌جمهوری بلغارستان دستور توقف کلیه فعالیتهای مرتبط با پروژه خط لوله گاز ساوث استریم را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، رازن پلونیلف سه‌شنبه (31 تیرماه 93) دستور دارد تمامی فعالیتهای پروژه ساوث استریم تا زمانی که این پروژه با قوانین اتحادیه اروپا تطبیق پیدا کند، به حالت تعلیق درآیند.

این دستور رئیس‌جمهوری بلغارستان در حالی اعلام شد که گزارش‌ها از تشکیل جلسات هلدینگ انرژی بلغارستان برای تصمیم‌گیری در باره امضای قرارداد با گازپروم روسیه برای دریافت وام برای تامین اعتبار ساخت بخش بلغارستانی ساوث استریم خبر می‌دهند.

در همین حال، دفتر رسانه‌ای ریاست‌جمهوری بلغارستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور مراتب تعجب و خشم خود را از ادامه فعالیتهای پروژه با وجود آنکه در هشتم ژوئن تصمیم به توقف موقتی آن گرفته شده بود، اعلام می‌کند.

از سوی دیگر، پلامن اوریشارسکی، نخست‌وزیر بلغارستان اوایل ماه جاری میلادی گفته بود که این کشور قادر است کمیسیون اروپا را متقاعد کند که فعالیت‌های بلغارستان در پروژه خط لوله گاز ساوث استریم توجیه‌پذیر است.

وی همچنین تصریح کرده بود که بلغارستان پیشنهادهای کمیسیون اروپا را دریافت کرده و دستور تعلیق فعالیت‌های پروژه و در وهله نخست امضای قراردادها و توافق‌های جدید را صادر کرده است تا دو طرف مطمئن شوند که این پیشنهادها منطقی هستند.

اوریشارسکی گفته بود: ما تلاش می‌کنیم تا کمیسیون اروپا را متقاعد کنیم که فعالیت‌های ما صحیح است. ما استدلال کافی برای اثبات این مطلب را در اختیار داریم. اما اگر هم موفق به اثبات این مسئله نشویم، فعالیت‌هایی را که کمیسیون اروپا مردود می‌داند اصلاح می‌کنیم زیرا اگر الان این مسئله را حل نکنیم ممکن است در آینده با مشکلات قانونی روبرو شویم.

دراگومیر استونیف، وزیر انرژی و اقتصاد بلغارستان نیز پیش از این از امیدواری این کشور برای بهره‌مندی حداکثری از پروژه خط لوله گاز ساوث استریم خبر داده و گفته بود که این پروژه هم برای این کشور و هم برای اروپا مهم و سودآور است.

وی با تاکید بر آن که ساخت این خط لوله نیاز به حمایتهای سیاسی دارد تاکید کرد که ساوث استریم تنها پروژه‌ای است که می‌تواند تامین باثبات گاز را برای اروپا تضمین کند.

وزیر انرژی بلغارستان همچنین تاکید کرده بود که تمامی بندهای قرارداد بخش بلغار ساوث استریم مطابق با قوانین اروپاست.
کد خبر 221672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =