قسط آخر داراییهای بلوکه شده پرداخت شد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: قسط آخر داراییهای بلوکه شده ایران پرداخت شده و امیدواریم مراحل اداری آن طی و داراییهای باقی مانده نیز به سرعت آزاد شوند.

به گزارش خبرنگار شانا، مرضیه افخم، امروز (چهارشنبه، 1 مرداد ماه) در نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی در ابتدا به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (وین 6) در طی روزهای متمادی برگزار شد که هر چند از تعداد پرانتزهای موجود در مذاکرات کاسته شده، اما هنوز در مورد موضوعاتی به ویژه مسائل مربوط به غنی سازی و آب سنگین اراک اختلاف دیدگاه وجود دارد.

وی افزود: گروههای مذاکره‌کننده برای تبادل نظر با پایتختهای خود ادامه مذاکرات را به زمان دیگری موکول کردند هر چند هنوز زمان و مکان دقیق ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 مشخص نیست.

افخم با بیان اینکه تمدید مذاکرات هسته‌ای نشان دهنده رسیدن به نتایج مثبت است تصریح کرد: آنچه مسلم است تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 نشانه آن است که مسیر به درستی انتخاب شده و مذاکره و گفتگو تنها راه حل موضوع هسته‌ای ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در شرایط کنونی فضای منفی در مورد موضوع صلح آمیز هسته‌ای ایران شکسته شده که این امر فعالان بخش خصوصی خارجی و اقتصادی را برای رابطه و همکاری با ایران تشویق کرده است.

وی افزود: فعالان اقتصادی نیازمند فضای آرام اقتصادی برای فعالیت هستند که تداوم مذاکرات این فضا و جو آرام را به وجود آورده است و افکار عمومی جهانی نسبت به ایران دید بازتری پیدا کرده‌اند.

افخم در مورد آزادسازی داراییهای بلوکه شده ایران گفت: قسط آخر داراییهای بلوکه شده ایران پرداخت شده و امیدواریم مراحل اداری آن طی و همچنین داراییهای باقی مانده نیز به سرعت آزاد شوند.

وی تصریح کرد: تحریمها علیه ایران کاهش یافته و تحریم جدیدی نیز نداریم، این بحران غیر ضروری که در مورد مسئله صلح آمیز هسته‌ای ایران به وجود آمده باید از بین برود که البته ما نیز از حقوق حقه خود که همان غنی سازی در داخل خاک ایران است به هیچ عنوان عقب نشینی نخواهیم کرد.

افخم در پاسخ به این سوال که تغییر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا (خانم اشتون) چه تاثیری در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 دارد گفت: با توجه به اخبار رسیده اشتون تا پایان مذاکرات هسته‌ای در سمت خود باقی خواهد ماند، ولی تغییر وی به نظر گروههای اروپایی بستگی دارد، اما در عین حال حضور اشتون به دلیل آشنایی به مذاکرات مهم خواهد بود.

وی در ادامه به موضوع غزه و احتمال سفر برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این منطقه اشاره کرد و افزود: متاسفانه به دلیل مسدود بودن گذرگاه رفه امکان سفر به غزه و یا ارسال کمکهای انسان دوستانه غذا و دارو وجود ندارد که امیدواریم دولت مصر با گشودن این گذرگاه امکان ارسال کمکهای بشردوستانه را فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه به بحران عراق اشاره و تصریح کرد: ایران به عنوان کشور دوست و همسایه تحولات عراق را دنبال می‌کند که در این راستا دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در سفر به این کشور دیدگاهها و راهکارهای ایران برای عبور از بحران فعلی عراق را مطرح کرده اما ایران در این خصوص با دیگر کشورهای منطقه نیز گفتگوهایی انجام خواهد داد تا اقدامات تروریستهای تکفیری برای همگان افشا شود.

کد خبر 221692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =