سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت به حمایت بیشتری نیاز دارند

سازندگان تجهیزات صنعت نفت در دیدار با مدیران شرکت ملی نفت ایران، حمایت بیشتر صنعت نفت را از شرکتهای داخلی فعال در زمینه ساخت تجهیزات خواستار شدند.

به گزارش خبرنگار شانا، نمایندگان شرکتهای فعال در حوزه ساخت تجهیزات و قطعات صنعت نفت روز گذشته (سه شنبه، 31 تیرماه) در نشست هم اندیشی که با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیرعامل شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران برگزار شد، حمایت بیشتر صنعت نفت را از شرکتهای داخلی فعال در زمینه ساخت تجهیزات خواستار شدند. 

سرمایه گذاری در بخش پژوهش با توجه به نیاز بازار

مدیرعامل گروه مپنا در این نشست با بیان اینکه توانمندی سازندگان داخلی در ساخت بسیاری از کالاها و قطعات مورد نیاز صنعت نفت اثبات شده است، گفت: به این ترتیب باید شرایطی فراهم شود که شاهد خرید کالاها و تجهیزات از برخی شرکتهای خارجی گمنام و بدون هویت نباشیم.

عباس علی آبادی بر ضرورت اعمال نظارت بهتر و دقیقتر بر روند تامین تجهیزات صنعت نفت تاکید و تصریح کرد: سازندگان داخلی با وجود محدودیتهای بین المللی ناشی از تحریم و نبود بازار مناسب برای کالاهای خود، همچنان مشغول فعالیت هستند، از این رو لازم است بستر مناسبی برای ترغیب بیشتر این شرکتها به ساخت تجهیزات صنعت نفت فراهم شود.

وی در عین حال که سرمایه گذاری در بخش پژوهش را ضروری دانست، یادآور شد: نباید فراموش کنیم که سرمایه گذاری زمانی توجیه اقتصادی دارد که بازار مطلوبی نیز موجود باشد.

ساماندهی تجهیزات ساخت داخل موجود در وندورلیست نفت 

رئیس جهاد دانشگاهی نیز در این نشست هم اندیشی، خواهان تعیین تکلیف کالاهای ساخت داخل کنونی شد و گفت: هم اکنون کالاهای بسیاری در وندورلیست صنعت نفت موجود است که اهمیت ساماندهی این کالاها و بهره مندی از توانمندی های موجود سازندگان نیز کمتر از پرداختن به کالاهای جدید مورد نیاز این صنعت نیست. 

حمیدرضا طیبی تصریح کرد: باید با اقدامهایی نظیر، اعطای امتیاز خرید خارجی به سازندگان داخلی توانمند، امکان انتقال تکنولوژی و دانش بسیاری از کالاها را به داخل کشور فراهم کنیم. 

احصا چالشهای پیشروی سازندگان داخلی در قالب 4 فصل 

در ادامه رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) نیز عنوان کرد: در جلسه های متعددی که با حضور نمایندگان انجمنهای فعال در حوزه ساخت تجهیزات صنعت نفت برگزار شد، مشکلات ساخت داخلی این تجهیزات احصا و در دولتهای گذشته در قالب چهار فصل به وزیران نفت ارائه شد. 

سیروس تالاری با بیان اینکه این مشکلات در قالب بخشهای مالی، فناوری و دانش بنیان، صادرات و افزایش سهم تولیدکننده ها در پروژه ها مطرح شده بود، گفت: به طور نمونه، پیشنهاد LC ریالی در حوزه مالی و یا ضرورت حمایت قاطع از شرکتهای دانش بنیان از مواردی بود که بر آن تاکید کردیم و متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت. 

نیازهای جاری صنعت نفت، متاثر از 10 گروه کالایی نیست

به گزارش شانا، در این نشست مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز با تاکید بر اینکه تصمیم وزارت نفت برای ساخت داخلی 10 گروه کالای استراتژیک این صنعت، پاسخگوی نیازهای آتی این صنعت خواهد بود، بر ضرورت توجه به عملکرد سازندگان داخلی در تامین کالاهای کنونی مورد نیاز صنعت تاکید کرد.

رکن الدین جوادی با بیان اینکه تمرکز اصلی وزارت نفت در سال 93، بر تقویت ساخت داخل است، تصریح کرد: پیگیری این مهم همسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در دستور کار جدی وزارت نفت قرار دارد. 

تلاش شرکت تهیه کالای نفت برای بهره مندی از قابلیتهای سازندگان داخلی

مدیرعامل شرکت پشتیبانی ساخت و تجهیزات صنعت نفت نیز با قدردانی از حضور گسترده نمایندگان انجمنها و شرکتهای فعال در حوزه ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت گفت: این شرکت، نماینده و حامی شما در وزارت نفت است و از هیچ تلاشی در مسیر توانمندسازی و بهره مندی از قابلیت های سازندگان داخلی دریغ نخواهد کرد.

عزت اله اکبری افزود: سازندگان داخلی که قابلیت ساخت هر یک از 10 گروه کالای استراتژیک صنعت نفت را در خود می بینند، تنها تا پایان ماه رمضان برای ارائه نتایج مطالعات امکاسنجی ساخت این کالاها فرصت دارند.
 

 

کد خبر 221727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =