بورس انرژی میزبان معامله نفت کوره می‌شود

معامله نفت کوره پس از نهایی شدن سازو کار های لازم از سوی معاونت بین الملل شرکت ملی نفت به زودی در بورس انرژی آغاز می شود.

علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی در گفتگو با خبرنگار شانا، اظهار کرد: طبق توافقهای انجام شده با امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران به زودی عرضه نفت کوره در بورس انرژی آغاز می شود.

حسینی با اشاره به حمایت وزیر نفت از عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی تصریح کرد: از این پس شاهد تنوع عرضه در سبد محصولات نفتی خواهیم بود.

مدیرعامل بورس انرژی ادامه داد: با همکاری متولیان امر در وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در حال نهایی کردن راهکارهای عرضه عرضه نفت کوره هستیم.

وی با بیان این که متاسفانه عرضه نفت خام در بورس انرژی عملکرد قابل قبولی نداشته است، گفت: خریداران قیمت عرضه را نمی‌پذیرند و پالایشگاههای کوچک مانند پالایشگاههای بزرگ توان خرید را ندارند زیرا شرکت ملی نفت نرخ تسعیر ارز را بر مبنای ارز آزاد حساب می‌کند و پالایشگران کوچک نمی‌توانند اقدام به خرید کنند.

مدیرعامل بورس انرژی افزود: اگر در نحوه قیمت‌گذاری پایه بازنگری نشود متاسفانه تجربه عرضه نفت خام در بورس کالا و عدم موفقیت آن تکرار می شود، بنابراین باید برای خروج از این چالش راهکاری اندیشیده شود.

وی با اشاره به محدود کردن خریداران به وسیله شرکت ملی نفت ادامه داد: این شرکت می‌تواند با تعدیل قیمت پایه هم معامله را انجام دهد و هم مطابق قانون بودجه سال 93 شرکت ملی نفت به تعهدهای فروش خود عمل کند.

حسینی تصریح کرد: مجموعه وزارت نفت و به ویژه بیژن زنگنه وزیر نفت از عرضه فرآورده‌های نفتی حمایت می‌کنند که امید است در آینده بورس انرژی افزون بر معامله‌های داخلی بتواند در زمینه صادرات فرآورده‌ها نیز نقش آفرین باشد.

 

کد خبر 221733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =