مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران توسعه می یابد

مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با هدف افزایش کنترل شبکه با همکاری شرکت مهندسی و توسعه گاز توسعه می یابد.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران در گفتگو با خبرنگار اظهار کرد: با توجه به نگاه جدید و انتظارهایی که برای این مرکز تعریف شده، افزایش کنترل و بهینه سازی شبکه در دستور کار قرار گرفته است.

حسن منتظر تربتی گفت:بدلیل حساسیتهای خاص این پروژه از نظر پدافند غیر عامل و با توجه به افزایش دقت در انتخاب نرم افزار و سخت افزار، توسعه این مرکز کمی زمان بر شده است.

وی با بیان اینکه طولانی شدن این زمان بدلیل افزایش دقت و حساسیت این مرکز است، افزود: در حال حاضر تمام پالایشگاه ها، تاسیسات تقویت فشار و نقاط مهم مصرف از جمله نیروگاه ها، صنایع عمده، شهرهای بزرگ و نقاط وارداتی و صادراتی تحت پوشش مرکز دیسپچینگ قرار دارد.

تربتی خاطرنشان کرد: شبکه گاز به لحاظ نیازهای عملیاتی پوشش خوبی دارد و برای طرحهای توسعه ای و گسترش نقاط تحت پوشش، طرح هایی نیز تعریف شده که طرح توسعه نقاط مصرف و مانیتورینگ مبادی از جمله این طرحها است.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: در صورتی که بحث نرم افزار و سخت افزار این طرح پایان یابد، برای اضافه کردن نقاط، زمان زیادی نیاز نیست و در مدت 6 ماه تمام نقاط به شبکه متصل می شود.

به گفته وی، به موازات طرح توسعه دیسپچینگ و با توجه به توسعه شبکه، مانیتورینگ نقاط زیادی از مبادی مصرف از سوی شرکت های گاز استانی پیگیری می شود که در آینده نزدیک علاوه بر نقاطی که شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در طرح توسعه اضافه می کند، تعداد زیادی از نقاط بر حسب حساسیت به دیسپچینگ منتقل می شود.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه بحث تاب آوری یکی از موارد اساسی در مدیریت اینگونه شبکه ها است، گفت: در حال حاضر با توجه به وجود یک شبکه گسترده در کل کشور، بحث تاب آوری شبکه یکی از مهمترین بحثها بشمار می رود.

تربتی ادامه داد: لوپ کردن شبکه، تغییر سبد سوخت و مقاوم سازی شبکه گاز از جمله مباحث تاب آوری شبکه است.

برپایه این گزارش، نقاط تحت پوشش مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران تا 3 سال آینده به یک هزار و 500 نقطه افزایش می یابد؛ هم اکنون 500 نقطه از شبکه سراسری گاز از سوی مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران کنترل و مانیتور می شود.

توسعه نقاط کنترل شبکه تا پیش از این نیز در برنامه های مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران قرار داشته و بدلیل توسعه و افزایش خطوط، روند توسعه نقاط تحت پوشش، شتاب بیشتری گرفته است.

کد خبر 221799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =