رشد بیش از 30 درصدی تولید نفت و گاز نیجریه

تولید نفت و گاز نیجریه تا سال 2030 میلادی با 33 درصد افزایش در مقایسه با مقدار کنونی آن به رقم بی سابقه سه میلیون و 130 هزار بشکه می رسد.

به گزارش پایگاه اینترنتی اویل رویوو افریکا، موسسه جهانی مک کنزی در تازه ترین گزارش خود در ارتباط با توسعه و رشد اقتصادی نیجریه عنوان کرده است که این کشور غرب آفریقا با انجام تحولات صحیح و سرمایه گذاری های مناسب می تواند تا سال 2030 میلادی به یکی از قدرتهای بزرگ اقتصادی دنیا بدل شود.

هم اکنون نیجریه روزانه دو میلیون و 350 هزار بشکه نفت تولید می کند. صنعت نفت و گاز این کشور در مجموع 75 درصد درآمدهای دولت و 95 درصد درآمدهای ارزی نیجریه را تشکیل می دهد.

این گزارش می افزاید که در حالیکه انتظار می رود صنعت نفت و گاز نیجریه سالانه 2.3 درصد رشد داشته باشد، موفقیت در این زمینه برای اقتصاد این کشور بسیار حیاتی است.

سهم سالانه صنعت نفت در اقتصاد نیجریه در سال 2030 به 108 میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم اکنون برابر با 73 میلیارد دلار است.

نیجریه از سال 1999 به بعد نشان داده است که از نظر سیاسی و اقتصادی به ثبات رسیده و بر اساس جدیدترین گزارش ها به بزرگترین اقتصاد قاره سیاه تبدیل شده است.

نیجریه پر جمعیت ترین کشور آفریقایی به شمار می آید.

گزارش ها حاکی از آن است که اقتصاد نیجریه بیش از انچه پیش از این تصور میشد، متنوع است. در حالیکه منابع نفتی نیجریه همچنان یکی از اصلی ترین منابع صادرات و درآمد دولت نیجریه باقی مانده است، بخش منابع طبیعی امروزه تنها 14 درصد تولید خالص داخلی را تشکیل می دهد. کشاورزی و بازرگانی دو حوزه بزرگتر و با نرخ رشد بالاتر هستند.

رینالدو فیورینی، مدیر موسسه جهانی مک کنزی، گفت: آنچیزی که به طور معمول از آن غفلت می شود مزایای فوق العاده رشد آتی در نیجریه است که می توان در این میان به بازار مصرف گسترده، موقعیت جغرافیایی راهبردی و جمعیت جوان و با قدرت کارآفرینی بالا اشاره کرد.

در گزارش موسسه مک کنزی آمده است که نیجریه این پتانسیل را دارد که اقتصاد خود را تا سال 2030 میلادی سالانه 7.1 درصد رشد دهد و تولید خالص داخلی را به بیش از یک تریلیون و 600 میلیارد دلار برساند. این رقم نه تنها نیجریه را در زمره 20 اقتصاد برتر جهان قرار می دهد بلکه تولید خالص داخلی آن را بالاتر از هلند، تایلند و مالزی قرار خواهد داد.

این موسسه می افزاید، در حالیکه دولت نیجریه راهبردهای شفاف و برنامه های مختلفی را در زمینه های گوناگون پیش بینی کرده است اکنون باید قدم جدی تری برای بهبود توانایی خود در اجرایی کردن این برنامه ها بردارد.

کد خبر 221824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =