تولید فناوری بومی سلول خورشیدی در کشور از سال آینده

مدیر کارگروه انرژی خورشیدی ستاد انرژیهای نو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تولید فناوری بومی سلول خورشیدی در کشور از سال آینده خبر داد.

به گزارش شانا، ستاد انرژیهای نو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تیرماه 1387 با اهداف فعال کردن همه منابع موجود انسانی و مالی کشور، پرهیز از موازی کاری، شفاف سازی و ایجاد امکان نقد و ارزیابی فعالیتها، تعیین ظرفیتهای موجود در کشور و نهایتاً تجاری سازی نتایج حاصل از تحقیقات به عنوان مهمترین حلقه زنجیره نوآوری در زمینه انرژیهای نو و تجدید پذیر تأسیس شده است.

8 کارگروه تخصصی برنامه‌ریزی و سیاستگذاری، خورشیدی، آب، باد، زمین گرمایی، زیست توده، هیدروژن و پیل سوختی در ستاد مشغول به فعالیتهای تخصصی حوزه خود هستند.

عبدالله سلیمان، مدیر کارگروه انرژی خورشیدی ستاد انرژیهای نو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره فعالیتهای این کارگروه گفت: کارگروه انرژی خورشیدی فعالیت خود را از سال 87 آغاز کرده است، اعضای کارگروه از ارگانهای مختلف همچون وزارت نفت، نیرو، سازمان انرژیهای نو و سازمان حفاظت محیط زیست هستند، هدف از راه اندازی این کارگروه متمرکز و هدفمند کردن طرحها و پژوهشهای محققان در این حوزه است.

وی افزود: ایران در منطقه‌ای واقع شده که به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در بین نقاط جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد، اما از این پتانسیل به دلیل فراهم نبودن زیرساختهای صنعتی و تولیدی در حد انتظار استفاده نشده است، البته فعالیتهای بسیاری در اشل آزمایشگاهی و نمونه سازی انجام شده است و طرحهای زیادی نیز به مرحله اجرایی و تجاری سازی رسیده، اما نسبت به انتظاری که وجود دارد، کم است.

اولویت با تولید انواع سلول خورشیدی و تجهیز آزمایشگاههای مرجع است

مدیر کارگروه انرژی خورشیدی ستاد انرژیهای نو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: تجهیز و حمایت از آزمایشگاههای مرجع که در بحث انرژی خورشیدی فعال هستند خصوصا راه‌اندازی آزمایشگاهی مرجع در بحث فتوولتاییک حرارتی از جمله اقدامات و اولویتهای امسال ماست.

مدیر پیشین گروه توسعه صنایع نوین مرکز پژوهش و توسعه فناوری و صنایع نوین عنوان کرد: تولید انواع سلول خورشیدی سیلیکونی اولویت دیگرامسال کارگروه است تا با حمایت به راندمانی بالاتر و در نهایت دانش این فناوری دست پیدا کنیم.

سلیمان افزود: فناوری تولید سلول خورشیدی در داخل کشور تا سال آینده بومی می‌شود.

مدیر کارگروه انرژی خورشیدی ستاد انرژیهای نو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: میزان حمایت از پروژه‌ها در کارگروه مشخص نمی‌شود تنها طرحها تایید و به معاونت ارسال می‌شوند و در معاونت میزان حمایت مالی تعیین می‌شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وی گفت: انرژی خورشیدی انرژی آینده ما خواهد بود، موضوعات انرژی و آب دو بحث مهم دنیا برای سالهای آتی است، از آنجا که سوختهای فسیلی رو به پایان هستند، ضرورت حرکت به سمت استفاده از انرژیهای نو احساس می‌شود.

کد خبر 221828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =