چاههای کشاورزی از محل صرفه جویی در انرژی برقدار می‌شوند

۵۰ درصد هزینه برقدارشدن چاههای کشاورزی به موجب تفاهمهای اولیه وزارت نفت و جهادکشاورزی از محل صرفه جویی در مصرف انرژی تامین می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، به تازگی با تشکیل کارگروهی میان وزارتخانه‌های نفت و جهادکشاورزی و چهار نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس، روند صدور کارت سوخت برای کشاورزان بررسی می‌شود.

اما به تازگی از این کمیسیون خبر می‌رسد که تفاهمهایی در خصوص برقدار کردن چاههای کشاورزی نیز صورت گرفته است که به نظر می‌رسد این امر تا دو سال آینده به طور کامل اجرا شود.

به موجب تفاهمهای اولیه مقرر شده است ۵۰ درصد هزینه برقدارشدن چاههای کشاورزی را وزارت نفت از محل صرفه جویی در انرژی تامین کند. افزون بر این، قرار شد برنامه‌ای تدوین شود و بر اساس آن، ماشین آلات فرسوده که شدت مصرف انرژی‌ آنها بالاست با ماشین آلات جدید جایگزین شود.

به نظر می‌رسد چنانچه با تفاهمهای جدید سهم وزارت نفت در این امر افزایش پیدا کرده است با استفاده از ظرفیتهای بند ق تبصره ۲ قانون بودجه ۹۳ است. زیرا بهمن ماه پارسال، نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور با بند (ل) تبصره ۲ این لایحه درباره تامین برق چاههای کشاورزی و نحوه تامین اعتبار آن موافقت کردند. در این بند آمده است وزارت نفت مکلف شد در راستای اجرای ماده ۲۴ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی نسبت به تامین اعتبار برقدار کردن حداقل ۲۰ درصد از چاههای کشاورزی اقدام کنند.

وزارت نیرو و شرکتهای توزیع برق استانی نیز موظف شدند با درخواست وزارت جهادکشاورزی شهرستان، نسبت به تامین برق چاههای کشاورزی اقدام کنند.

کد خبر 221829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =