اختصاص ظرفیت تاسیسات فرآورشی نفت به میدانهای مشترک

طرح جایگزینی ظرفیت تولید زودهنگام میدانهای مشترک غرب کارون با نفت خام تولیدی میدانهای غیرمشترک این منطقه در تاسیسات فرآورشی و انتقال نفت خام این میدانها بررسی شد.

به گزارش خبرنگار شانا، با هدف صیانت از منافع ملی و استفاده حداکثری از ظرفیت تولید نفت خام میدانهای مشترک غرب کارون، به تازگی جلسه ‌ای با حضور کارشناسان مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران و مسئولان و کارشناسان مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید نفت و گاز این شرکت و شرکتهای نفت و گاز اروندان و مهندسی و توسعه نفت برگزار شده و طی آن فرایند جایگزینی ظرفیت تولید زودهنگام میدانهای مشترک غرب کارون با نفت خام تولیدی میدانهای غیرمشترک این منطقه در تاسیسات فراورشی و انتقال نفت خام این میدانها بررسی شد.

بر اساس اعلام معاونت بررسی، امکانسنجی اقتصادی و مالی طرحهای برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، در این نشست، راههای استفاده از ظرفیت تولید نفت چاه های میدانهای مشترک نفتی غرب کارون و انتقال نفت خام برای صادرات و خوراک پالایشگاه های داخلی با ظرفیتی معادل روزانه ١١٠ هزار بشکه و تزریق گاز همراه تولیدی به میزان ٧٠ میلیون فوت مکعب در روز، تجزیه و تحلیل شده است. 

بر پایه این گزارش، در صورت تایید نهایی و تصویب این طرح و با تکمیل سامانه های جدید انتقال و شبکه خطوط لوله نفت و گاز موجود، امکان جایگزینی ظرفیت تولید زودهنگام میدانهای مشترک غرب کارون شامل یادآوران، یاران و آزادگان، با نفت خام تولیدی میدانهای غیر مشترک در این منطقه فراهم می شود.

به این منظور پتانسیل تاسیسات فراورش و انتقال نفت خام میدانهای نفتی دارخوین، جفیر و آب تیمور کاندیدای جایگزینی خوراک با نفت خام میدانهای مشترک غرب کارون می شوند. 

البته این طرح در صورت تصویب، بطور موقت و برای مدت حدود یکسال اجرایی می شود و پس از آن، با تکمیل احداث واحدهای فرآوری و کارخانجات بهره برداری و گاز و گاز مایع طرحهای توسعه ای میدانهای مشترک، ظرفیتهای تولیدی برپایه برنامه اولیه و طرح توسعه جامع میدانهای یادشده (MDP) در مدار بهره برداری و عملیات قرار می‌ گیرند.

هم اکنون صورتجلسه مذاکره ها توسط معاونت برنامه ریزی تلفیقی تهیه و تنظیم و برای بررسی و پیگیری به مدیریتهای ذیربط در شرکت ملی نفت ایران ارسال شده است.

کد خبر 221832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =