مناطق آزاد کشور باید کانونی برای جذب سرمایه گذاران خارجی باشد

با وجود امتیازاتی همچون برخی معافیتها، حذف عوارض و مقررات دست و پاگیر، انتظار می‌رود مناطق آزاد کانونی برای جذب سرمایه گذاران خارجی و منطقه‌ای برای صادرات کشور باشد.

به گزارش شانا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری امروز(شنبه 4 مرداد) در جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری‌ ـ‌ صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه اولین مناطق آزاد در برنامه اول توسعه کشور به تصویب رسید گفت: لازم است در این زمینه آسیب‌شناسی صورت گیرد که چرا پس از سپری شدن ۵ برنامه توسعه، هنوز نتوانسته‌ایم به هدف گذاریهای مربوط به برخی مناطق آزاد دست پیدا کنیم.

وی افزود: تا کنون آن طور که باید از مناطق آزاد کشور استفاده نشده و امیدوارم پس از این آسیب‌شناسی دولت بتواند در این خصوص سیاست گذاری مناسبی در باره مناطق آزاد کشور انجام دهد.

جهانگیری از مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ‌ صنعتی و ویژه اقتصادی خواست پس از انجام این آسیب‌شناسی، گزارشی را در جلسه هیئت وزیران ارائه دهند تا دولت بتواند برای رفع کاستیها و تنگناها در این زمینه، تصمیم گیری صحیحی انجام دهد.

وی تصریح کرد: با وجود مزیتهای فراوانی که در مناطق آزاد وجود دارد لازم است این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که چرا در بعضی از این مناطق نسبت به برخی نقاط دیگر کشور که حتی از امکانات و مزیتهای منطقه آزاد نیز برخوردار نیستند، توسعه کمتری اتفاق افتاده است.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین با اشاره به پیشنهاد لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی جاسک، از سواحل مکران و دریای عمان به عنوان یکی از مهمترین ظرفیتهای توسعه کشور نام برد و افزود: این مناطق با وجود دسترسی به آبهای آزاد دنیا تاکنون مغفول مانده‌اند که خوشبختانه با دستور مقام معظم رهبری و جهت گیری نیروهای مسلح برای استقرار و کمک به توسعه این منطقه، فرصتی برای دولت ایجاد شده که به شکل ویژه به این سواحل بپردازد.

جهانگیری ادامه داد: یکی از سیاستهای دولت روحانی این است که با نگاهی ویژه به سواحل مکران و بندر چابهار به عنوان کانونهای مهم توسعه کشور بپردازد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در این جلسه اکبر ترکان مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ‌ صنعتی و ویژه اقتصادی در خصوص پیشنهاد لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی جاسک به ارائه گزارشی پرداخت و ضمن تشریح ظرفیتها و امکانات موجود در این منطقه، توضیحاتی در خصوص مساحت، پروژه‌های موجود و جزئیات دیگر مربوط به این منطقه ارائه کرد که پس از بحث و تبادل نظر پیشنهاد این لایحه به تصویب رسید.

استاندار بوشهر نیز در این جلسه گزارشی در خصوص پیشنهاد لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری‌ ـ صنعتی بوشهر ارائه کرد و به بیان توضیحاتی پیرامون تجارت و بازرگانی بوشهر در گذر زمان، ذخایر و منابع انرژی بوشهر، وضعیت کلی صنایع در این استان، زیرساختهای حمل ونقل، مزیتهای منطقه و اهم فرصتها و ظرفیتهای اقتصادی استان پرداخت که این پیشنهاد نیز با نظر اعضای شوای عالی تصویب شد.

کد خبر 221842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =