درآمدهای نفتی صرف هزینه‌های جاری نشود

طی سالهای اخیر از نفت و منابع آن برای جبران ناکار آمدی سایر بخشهای اقتصادی استفاده شده است، این درحالی است که درآمدهای نفتی نباید صرف هزینه‌های جاری شود.

اسماعیل جلیلی،‌ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در گفتگو با خبرنگار شانا، در خصوص استفاده از بودجه بخش توسعه نفت برای بخشهای دیگر گفت: متاسفانه از نفت و منابع آن برای حل مشکلات و جبران ناکار آمدی بخشهای دیگر اقتصادی استفاده شده است.

جلیلی، نفت و عواید ناشی از صادرات آن را سرمایه هم‌اکنون و آینده ملت ایران نامید و تصریح کرد: استفاده بدون برنامه راهبردی از نفت نه تنها اثر بخش نیست بلکه نوعی بی‌برنامگی است که تبعات اقتصادی به دنبال دارد.

این نماینده مجلس افزود: پول نفت باید در صنایع مادر از جمله خود صنعت نفت سرمایه‌گذاری شود، زیرا با این فرمول همه بخشهای اقتصادی کشور بهره‌مند می‌شوند.

وی گفت:بهره‌مندی از درآمدهای نفت برای سایر بخشها باید براساس قانون باشد و هر آنچه را که قانون بودجه پیش بینی کرده است محقق شود و خارج از آن پذیرفته نیست.

این نماینده مجلس با اشاره به احتمال افزایش درآمدهای نفتی ایران در آینده نزدیک حتی با وجود تحریمها افزود: درآمدهای نفتی هرگز نباید برای هزینه‌های جاری سرمایه‌گذار شود.

جلیلی با تاکید بر تقویت صندوق توسعه ملی با استفاده از درآمدهای نفتی یادآور شد: به این ترتیب می‌توان این درآمدها را به سمت پروژه‌های راهبردی از جمله سرمایه‌گذاری در میدانهای مشترک نفت هدایت کرد.

وی یکی از دغدغه‌های نمایندگان مجلس را ایجاد اشتغال برای جوانان دانست و افزود: ایجاد صنایع مادر تخصصی می‌تواند از معضل یاد شده بکاهد و در کنار آن می‌توان با ایجاد شهرکهای پتروشیمی به وضعیت اشتغال سرو سامان داد.

کد خبر 221914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =