کردستان عراق صادرات نفت را به پایانه جیهان متوقف کرد

یک مقام صنعت نفت اقلیم کردستان عراق از توقف صادرات نفت به پایانه جیهان ترکیه به علت پرشدن مخازن ذخیره سازی این پایانه، خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری الجیران، شیرکو جودت، رئیس کمیته صنعت، انرژی و منابع طبیعی منطقه کردستان عراق گفت: صادرات نفت اقلیم کردستان عراق به علت پر شدن مخازن ذخیره سازی پایانه صادراتی جیهان و دیگر دلایل فنی متوقف شده است.

این مقام منطقه کردنشین عراق بدون اشاره به زمان دقیق توقف صادرات، گفت: این وقفه برای یک دوره موقت است و پس از آن اربیل دوباره انتقال نفت را با خط لوله مستقل صادرات نفت کردستان عراق ادامه می دهد.

نخستین نفتکش حامل نفت خام خطوط لوله کردستان عراق، در ماه مه 2014 از پایانه جیهان ترکیه حرکت کرد و پس از آن سه نفتکش دیگر نیز نفت اربیل را به مقصد خریداران آن حمل کردند.

اقلیم کردستان عراق از سال  2012 فروش نفت از این منطقه را بدون دخالت دولت مرکزی عراق آغاز کرد.

کردستان هم اکنون در حال برنامه ریزی برای افزایش صادرات نفت خود از روزانه 150 هزار بشکه به 400 هزار بشکه تا پایان امسال است.

اربیل همچنین در پی برنامه ریزی برای صادرات روزانه یک میلیون بشکه در سال آینده، امیدوار است بتواند مقداری از آن را از میدانهای نفتی کرکوک که هم اکنون در کنترل نیروهای پیشمرگه است، تامین کند.

بغداد با اعتراض به این فعالیتهای صادراتی اقلیم کردستان عراق، نفت صادر شده بدون موافقت خود را به عنوان قاچاق تلقی می کند و مشتریان آن را برخورد قانونی با آنها تهدید کرده است.

کد خبر 221932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =