کنوانسیون کارنه تیر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اجرایی شد

رئیس امور گمرکی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: این منطقه از تیر ماه امسال به طور رسمی به عنوان مقصد کارنه تیر شناخته شد .

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب رضا هاتفی در توضیح بیشتر در این ارتباط اظهار کرد: با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران و اداره کل گمرک  خوزستان از تیرماه گذشته این منطقه برای ارائه خدمات مطلوب به صاحبان کالا و سرمایه گذاران خود به عنوان مقصد کارنه تیر مورد شناسایی و تأیید قرار گرفته است.

وی افزود: اجرای کنوانسیون کارنه تیر در این منطقه ضمن شتاب بخشی در تحویل محموله های ترانزیت شرکت های مستقر در منطقه، از اتلاف منابع مالی و خسارات مختلف به کالاهای این شرکت ها جلوگیری به عمل می آید.

هاتفی درباره مقررات این کنوانسیون گفت: کارنه تیر سندی است گمرکی برای ترانزیت بین المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر Transport International the Road (TIR)، این سند در کشور مبدا برای حمل زمینی صادر و پس از پلمپ از خاک کشورهای بین راهی تا کشور مقصد بدون نیاز به انجام تشریفات گمرکی ترانزیت، عبور می کند .

وی ادامه داد: در حمل و نقل بین المللی جاده ای غیر کارنه تیر، برای عبور (ترانزیت) از خاک هر کشور باید در مرز ورودی، تشریفات کامل رویه ترانزیت را که شامل تنظیم، تأیید و تسلیم اظهارنامه ترانزیت به انضمام اسناد مثبته گمرکی، مورد بازرسی گمرک ورودی قرار گرفته و صاحب کالا با توجه به مقررات داخلی هر کشور سپرده نقدی یا انواع ضمانت نامه به گمرک مربوطه برای تعهد خروج در موعد مقرر تودیع نماید که این تشریفات موجب تاخیر و معطل شدن وسیله نقلیه شده و متعاقب آن هزینه های اضافی به بار آورده ضمن این که این احتمال وجود دارد که به کالا خسارت وارد شود.

رئیس امور گمرکی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اظهار کرد: به منظور تسریع در حمل و نقل بین المللی، و کاستن از تشریفات گمرکی و جلوگیری از تأخیر و دیگر خسارت های احتمالی در جریان ترانزیت، از کنوانسیونی تحت عنوان «کنوانسیون گمرکی مربوط به حمل و نقل بین المللی کالا در جاده ها تحت کارنه های تیر» استفاده می گردد .

وی افزود: در این کنوانسیون برای کامیون هایی که تحت آن نسبت به انتقال کالا اقدام می کنند ضوابطی وضع شده است که موسسات حمل و نقل بین اللملی با در اختیار داشتن کامیون های مربوطه، اقدام به خرید دفترچه هایی به نام "کارنه تیر" می کنند .

 هاتفی گفت: طبق کنوانسیون تیر، وسیله نقلیه پس از بارگیری، در گمرک کشور مبدا بازرسی و پلمپ شده و پلاک های مستطیل شکل با علامت TIR در قسمت های جلو و عقب وسیله نقلیه نصب می شود و  در صورت رعایت مقررات کنوانسون تیر، دارندگان کارنه تیر می توانند پس از پلمپ وسیله نقلیه در گمرک مبدأ، بدون معطلی و معاف از انجام تشریفات گمرکی ترانزیت در کشور های مسیر، فقط با بازرسی اجمالی از وضعیت ظاهری و سالم بودن پلمپ کشورهای مختلف را پشت سر گذاشته و تا مقصد نهائی به راه خود ادامه دهند.

رئیس امور گمرکی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تصریح کرد: باید توجه داشت که عدم الزام به تنظیم اظهار نامه گمرکی در کشورهای بین راهی مانع از اجرای محدودیت ها و نظارت هائی که طبق مقررات داخلی این کشورها در زمینه های مختلف از قبیل اخلاقی، بهداشتی و امنیتی وجود دارد، نمی شود و ممکن است برای حمل کالا در قلمرو کشور متبوع خود محدودیت هایی زمانی برقرار کرده، تقاضا کنند که وسیله نقلیه مسیر مشخصی را طی کند یا تشخیص دهند که وسیله نقلیه به هزینه حمل کننده همراهی (اسکورت) شود.

کد خبر 221981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =