تولید نفت اوپک در ماه ژوئیه افزایش یافت

رویترز در تازه ترین ارزیابی خود اعلام کرد که تولید نفت اوپک در ماه ژوئیه امسال در مقایسه با ماه پیش از آن (ژوئن) افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، بنا بر تازه ترین ارزیابی رویترز در روز چهارشنبه (8 مرداد)، در پی مهمتر بودن بهبود اندک در عرضه نفت لیبی نسبت به ناآرامی ها در عراق و کاهش تولید نفت آنگولا، تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه ژوئیه در مقایسه با ماه ژوئن افزایش یافت.

با وجود افزایش تولید نفت اوپک، ناآرامی ها در آفریقا و خاورمیانه هنوز بر عرضه نفت تاثیر گذار است و این موضوع می تواند مانع از توانایی اوپک برای افزایش تولید در باقیمانده سال جاری شود؛ زمانی که آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند، تقاضا برای نفت خام اوپک افزایش یابد.

بر اساس تازه ترین نظرسنجی رویترز از مقامهای شرکت های نفتی و تحلیلگران حوزه نفت، میانگین تولید نفت اوپک در ماه ژوئیه گذشته 30.06 میلیون بشکه در روز بود که این رقم نسبت به تولید روزانه 29.92 میلیون بشکه نفت این سازمان در ماه ژوئن افزایش داشته است.

این مقدار، تولید نفت اوپک را به سقف تولید عادی این سازمان یعنی 30 میلیون بشکه در روز نزدیک می کند؛ اختلال و توقف در عرضه نفت برخی از  اعضای اوپک مانند عراق و لیبی بیشتر از کاهش داوطلبانه اعضای اوپک به این سازمان در حفظ تعادل بازار کمک می کند.

اوگن وینبرگ، تحلیلگر کالاها در کامرزبانک در فرانکفورت گفت: اوپک به نظر می رسد که در حال حاضر  و شاید به دلیل حوادث خارجی کنترل تولید خود را در اختیار دارد.

12 کشور عضو اوپک یک سوم از عرضه نفت جهان را به خود اختصاص داده است.

بنا بر این ارزیابی، در ماه ژوئیه لیبی بیشترین عرضه نفت را داشت و تولید آن با 210 هزار بشکه در روز افزایش به 430 هزار بشکه در روز رسید.
 
با این حال، هنوز بازگشت و بهبود روند افزایش تولید نفت لیبی طی چند روز گذشته و جنگ میان شبه نظامیان رقیب در طرابلس و بنغازی، دومین شهر لیبی، با ابهام  روبه روست.

وینبرگ گفت: مشکل تولید نفت لیبی این است که یک گام به جلو و یک گام به عقب برمی گردد و شرایط در این کشور به طور کامل بی ثبات است.

به گفته منابع صنعتی، عربستان سعودی عرضه نفت خود را بیشتر به دلیل افزایش نیاز به نفت خام در نیروگاه های تولید برق داخلی اندکی افزایش داد.
 
برخی منابع اعلام کردند که صادرات نفت این کشور افزایش داشته است.

بنا بر برنامه های صادرات و خریداران نفت خام، تولید نفت نیجریه در ماه ژوئیه اندکی بیشتر بوده است.

عراق از جمله کشورهایی بود که تولید آن کاهش داشت؛ عرضه نفت این کشور در ماه ژوئیه به دلیل افت مصرف داخلی نفت خام  و در پی تعطیلی پالایشگاه بایجی 70 هزار بشکه در روز کاهش داشت.

پالایشگاه بایچی به دلیل حمله شبه نظامیان در ماه ژوئن گذشته تعطیل شد.

عرضه نفت خام عراق به بازارهای جهانی به دلیل رشد صادرات نفت از پایانه های جنوبی این کشور با افزایش همراه بود؛ صادرات نفت از پایانه های جنوبی عراق از روزانه 2.42 میلیون بشکه در ماه ژوئن به بیش از 2.5 میلیون بشکه در ماه ژوئیه رسیده بود.

تولید نفت ایران نیز در ماه ژوئیه کاهش داشته است.

کد خبر 221995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =