بارگیری پنجمین محموله نفت کردستان عراق در ترکیه

مقامهای ترک اعلام کردند که پنجمین محموله نفت اقلیم کردستان عراق در بندر جیحان ترکیه بارگیری شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از استانبول، مقامهای انرژی ترکیه اعلام کردند: پنجمین محموله نفت خام اقلیم کردستان عراق پنج شنبه (9 مرداد) در بندر جیجان ترکیه در سواحل دریای مدیترانه بارگیری شده و قرار است که این نفتکش جمعه (10 مرداد) این بندر را ترک کند.

به گفته یک منبع کشتیرانی، نفتکش سوئز مکس کالاماری چهارشنبه گذشته (8 مرداد) که وارد بندر جیحان ترکیه شده است، یک میلیون بشکه نفت خام را حمل خواهد کرد.

نخستین نفتکش حامل نفت خام خطوط لوله کردستان عراق، در ماه مه ٢٠١٤ از پایانه جیهان ترکیه حرکت کرد و پس از آن سه نفتکش دیگر نیز نفت اربیل را به مقصد خریداران آن حمل کردند.

اقلیم کردستان عراق از سال  ٢٠١٢ فروش نفت از این منطقه را بدون دخالت دولت مرکزی عراق آغاز کرد.

کردستان هم اکنون در حال برنامه ریزی برای افزایش صادرات نفت خود از روزانه ١٥٠ هزار بشکه به ٤٠٠ هزار بشکه تا پایان امسال است.

اربیل همچنین در پی برنامه ریزی برای صادرات روزانه یک میلیون بشکه در سال آینده است و امیدوار است بتواند مقداری از آن را از میدانهای نفتی کرکوک که هم اکنون در کنترل نیروهای پیشمرگه است، تامین کند.

بغداد با اعتراض به این فعالیتهای صادراتی اقلیم کردستان عراق، نفت صادر شده بدون موافقت خود را به عنوان قاچاق تلقی می کند و مشتریان آن را با برخورد قانونی تهدید کرده است.
کد خبر 221996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =