بیش از 24 میلیارد مترمکعب گاز در زاگرس جنوبی تولید شد

شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی از ابتدای امسال تاکنون، بیش از 24 میلیارد مترمکعب گاز تولید کرده که این میزان، بیش از تعهد تکلیفی این شرکت بوده است.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در جلسه هم اندیشی مدیران و روسای شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و شرکتهای تابعه که با محوریت بررسی مسائل و راهکارهای تولید سوخت زمستانی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: بر اساس برنامه تولید تکلیفی، در چهار ماه نخست امسال به طور متوسط روزانه 199 میلیون متر مکعب گاز از میادین این شرکت برداشته شده است و این میزان در چهار ماه دوم سال به رقم روزانه 182 میلیون متر مکعب می رسد و در چهار ماه سرد سال نیز میزان تولید تکلیفی معادل 222.2 میلیون متر مکعب در روز خواهد بود.

احمد سراجی اعلام کرد: شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی از ابتدای امسال تاکنون، بیش از 24 میلیارد مترمکعب گاز تولید کرده است که این میزان، بیش از تعهد تکلیفی این شرکت بوده است.

پایان موفقیت آمیز تعمیرات کمپرسور گاز ایستگاه تقویت فشار نار

وی در خصوص تعمیرات خطوط لوله و کمپرسور گاز ایستگاه تقویت فشار نار با بیان اینکه برنامه تعمیرات این شرکت طبق جدول زمانبدی انجام می شود، تصریح کرد: در این راستا تا پایان تیرماه امسال تعمیرات خطوط لوله چاهها و تعمیرات کمپرسور گاز ایستگاه تقویت فشار نار بدون آنکه تولید تکلیفی کاهش یابد، با موفقیت پایان گرفت.

سراجی از تعمیرات خطوط لوله چاهها و مراکز جمع آوری و تفکیک در مناطق عملیاتی این شرکت خبر داد و گفت: تعمیرات خطوط لوله چاهها و مراکز جمع آوری و تفکیک از قطر 6 تا 42 اینچ در مجموع به متراژ 13 هزار 709 متر در مناطق عملیاتی آغار و دالان، نار و کنگان و پارسیان و همچنین مراکز جمع آوری و تفکیک آنها به اتمام رسیده است.

تولید بیش از 73 میلیارد متر مکعب گاز در سال 92

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در ادامه به تشریح عملکرد این شرکت در سال 92 پرداخت و گفت: طی سال گذشته در مجموع 73 میلیارد و 583 میلیون و 820 هزار متر مکعب گاز از مناطق عملیاتی آغار و دالان، نار و کنگان، پارسیان و سرخون و گشوی جنوبی تولید شد.

سراجی ادامه داد: در مجموع طی سال گذشته بیش از 29 میلیارد متر مکعب از منطقه نار و کنگان، بیش از 14 میلیارد مترمکعب گاز از منطقه آغار و دالان، بیش از 25 میلیارد از منطقه عملیاتی پارسیان و بیش از چهار میلیارد متر مکعب از قشم و سرخون تولید شد.

وی در خصوص مجموع مایعات گاز تولیدی این شرکت در سال گذشته توضیح داد: در سال گذشته در مجموع 21 میلیارد و 178 میلیون و 401 هزار بشکه مایعات گازی از میدانهای گازی این شرکت استحصال شده است.

سراجی درباره مهمترین فعالیت های صورت گرفته برای استمرار و نگهداشت تولید در سال 1392 نیز گفت: در راستای استمرار و نگهداشت تولید طی سال گذشته، تعمیرات اساسی مورد نیاز ایستگاه تقویت فشار با همکاری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران صورت گرفت به طوریکه در پالایشگاه فراشبند تعمیرات اساسی هشت دستگاه مبدل های حرارتی واحد 600 و تعمیرات موردی برق، مکانیک و ابزار دقیق ادوات و تجهیزات به پایان رسید.

راه اندازی 10 حلقه چاه جدید در سال گذشته

وی از راه اندازی 10 حلقه چاه جدید و جمع آوری و نصب تسهیلات سرچاهی دو حلقه چاه در این شرکت خبر داد و اظهار داشت: تعداد 10 حلقه چاه جدید گازی در سال گذشته به مدار تولید پیوست.

به گفته وی، در سال 92 جمع آوری و نصب تسهیلات سرچاهی دو حلقه چاه، توپکرانی هوشمند خطوط لوله 20 و 24 اینچ منطقه نار و کنگان و انجام حدود 95 درصد عملیات سرچاهی و درون چاهی و ارائه خدمات فنی و مهندسی و ساخت قطعات یدکی تجهیزات ثابت و دوار در کارگاههای مرکزی و با استفاده از امکانات داخل کشور صورت گرفته است.

بر اساس اعلام شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی یکی از شرکت های تابعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران محسوب می شود که حوزه جغرافیایی آن شامل استانهای فارس، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری با مرکزیت ستاد در شهر شیراز است. حوزه فعالیت این شرکت، تولید از میادین مستقل گازی در چهار منطقه عملیاتی نار و کنگان، آغار و دالان، سرخون و پارسیان و تولید نفت از میادین جدید سروستان، سعادت آباد و انتقال به پالایشگاه شیراز است.

بر این اساس، در سال 1392 حدود 73 میلیارد متر مکعب گاز توسط این شرکت تولید شده که بخشی از آن جهت تزریق در میادین به شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و بخش عمده آن به پالایشگاه شرکت ملی گاز ایران و مایعات گازی استحصال شده نیز به پالایشگاه های شیراز، بندرعباس، پارسیان، فجر جم و بندرطاهری ارسال شده است.

کد خبر 222005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =