این روزها که در میانه های دومین دهه از قرن بیستم قرار گرفته ایم، موج فزایندۀ روشهای ارتباطی و گسترش گسترۀ رسانه های گروهی و اجتماعی، جهان و جهانیان را ناگزیر از تحمل تحولی بنیادین در معادلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کرده است.

 گریزی از آن نیست که نقش و کارکرد رسانه ها را بسیار فراتر و جدّی تر از دیروزها برشمرد؛ چراکه مقبولیت دولتها و مطلوبیت سازمانها در هزارۀ سوم را می توان و باید در نگاهی نو به رسانه و اصحاب آن و بالاتر از همۀ اینها، اندیشه و آزادی آن جستجو کرد.

اگرچه در گذشته ای نه چندان دور، مطبوعات به عنوان چهارمین رکن از ارکان مردم سالاری برشمرده شده و توسعه و آزادی رسانه ها نوشتاری، نمادی از ظهور و بروز آزادی بیان و اندیشه محسوب می شد، سال گذشته و در چنین روزهایی که شاهد ظهور بارقه های امید و تأکید بر کاربست تدبیر ازسوی دولتمردانی که با عزم و ارادۀ معنادار مردم عزیز، عهده دار هدایت کشور شده بودند، اتفاقی بسیار نادر و البته مهم، نگاه های فعالان حوزۀ رسانه و توسعه را به خود جلب کرد؛ تأکید بر تفکر توسعه مدار و ضرورت اطلاع رسانی که ماحصل آن، اختصاص یک بند مجزا و ارزشمند در برنامه های وزیر پیشنهادی نفت دولت تدبیر و امید برای هدایت مهمترین وزارتخانۀ کشور که پیشران توسعۀ و اقتصاد ایران اسلامی نیز محسوب می شود.

در یازدهمین بند از فصل چهارم برنامه های زنگنه- وزیر نفت با موضوع «ضرورت اطلاع رسانی» این چنین آمده است: «ذخایر نفت و گاز کشور، ‌به اندازه ای است که به هرحال تا ده ها سال دیگر نیز نفت در ایران نقش مسلط تعیین کننده در اقتصاد کشور را دارا خواهد بود و از آنجاکه نفت، نه ‏تنها در اقتصاد ایران که در مسائل سیاسی، ‌اجتماعی و حتی فرهنگی آن نیز مؤثر است و تا سالهای طولانی آینده نیز همچنان مؤثر خواهد بود، بنابراین ارتقای ‌سطح دانش و درک عمومی از مسائل صنعت نفت ایران و جهان، ضرورتی ملی است. پشتیبانی از نشریات تخصصی و صفحات ویژه نفت و انرژی و انتشار کتب فنی، ‌تخصصی و کاربردی نفت برای استفاده دانشجویان،‌کارشناسان و دانشگاهیان و برنامه ریزی مناسب برای توسعه و گسترش این گونه فعالیتها در آینده، به نظر اینجانب باید در دستور کار وزارت نفت قرار داشته باشد.»

در این میان، بدون تردید نقش خبرنگاران عزیز و ارجمند، به ویژه فعالان حوزۀ نفت و انرژی در تمام رسانه‏ های نوشتاری و دیداری و به ویژه همکاران عزیزم در پایگاه اطلاع رسانی شانا و هفته نامۀ مشعل که به حق، بازوان توانمند فکری و خط¬مقدم عرصۀ اطلاع رسانی و آگاه سازی وزارت نفت محسوب می شوند، درخور تقدیر و شایستۀ قدردانی است؛ زیرا شما خبرنگاران ارجمند، به راستی تجسمی عینی از امانت داری، وظیفه شناسی و تعهدمداری به شمار می روید و وجدان بیدار جهان و تصویرگر زمانه هستید. خبرنگاری و اطلاع رسانی کاری است بس دشوار و به همان اندازه ارزشمند و شما خبرنگاران همواره در بطن و عمق جامعه زندگی می کنید و سلامت فکری و فرهنگی جوامع، مرهون و مدیون کوششهای بی دریغ و شبانه روزی شماست. سنگینی پرچم برافراشته شدۀ «آگاهی بخشی» بر دوش کشیده و روح فروتنانه و بی ادعای شماست. برای شما عزیزان که شمع وجود خویش را روشنایی بخش و چراغ راه توسعه و تعالی ایران اسلامی و صنعت نفت قرار داده اید، بهترین ها را آرزومندم.

از صمیم قلب، روزتان را گرامی می داریم و عزم جزمتان را برای تحقق رسالت خطیر و عظیم آگاه سازی و ارتقای بینش و منش انسانها، می ستاییم.

                                                                                                                                                              سیدعماد حسینی
                                                                                                                                                               معاون وزیر نفت در امور مهندسی 

کد خبر 222301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =