برخی از احکام نفت در بودجه دائم می‌شود

رئیس کمیسیون انرژی گفت: برخی از احکام مرتبط با نفت در بودجه تبدیل به احکام دائم می‌شود.

علی مروی،‌ رئیس کمیسیون انرژی درگفتگو با خبرنگار شانا در پاسخ به این پرسش که آیا اساسنامه شرکت ملی نفت ایران به بودجه 94 می‌رسد گفت: بنا به ضرورت طرح، ممکن است با فوریت وارد دستور کار مجلس شود. 

مروی تصریح کرد: قرار است در بودجه سال آینده احکام دائمی جدا شوند. از این رو بندهای مرتبط با نفت جدا و رابطه مالی آن با دولت و به قانون دائم تبدیل می‌شود که اگر این اتفاق تا زمان تصویب بودجه رخ دهد به نظر می‌رسد برخی مشکلها رفع شوند.

وی افزود: احکام دائم مانع از تکرار هر ساله احکام در بودجه سنواتی می‌شود.

این نماینده مجلس در خصوص دستور کار این روزهای کمیسیون انرژی مبنی بر طرح اجازه سازمانها و دستگاههای دولتی و مؤسسات عمومی غیردولتی به استفاده از انرژی خورشیدی، گفت: دستور کار مذکور در طرح حمایت از صنعت برق کشور مطرح و به خوبی دیده شده است.

مروی متولی این طرح را وزارت نیرو دانست و در خصوص نقش وزارت نفت در این طرح تصریح کرد: وزارت نفت می‌تواند از محل منابع حاصل از صرفه‌جویی به احداث نیروگاههای جدید اقدام کند.

رئیس کمیسیون انرژی درباره جدایی بودجه از نفت با بیان این‌که همه اقتصاددانان جهان، اقتصاد وابسته به نفت را مانع تحقق تورم تک رقمی می‌دانند گفت: اقتصاددانان در تعجبند با وجود مالیات چگونه برخی کشورها به درآمدهای نفتی وابسته هستند.

مروی با بیان این‌که بنده از ادوار گذشته مجلس بر این اعتقاد بودم که بودجه باید از نفت رها شود افزود: در آن زمان هر سال بیان می‌کردیم بودجه باید از نفت رها شود اما، دولتها هر ساله این امر را به عقب می‌انداختند.

رئیس کمیسیون انرژی فضای مجلس نهم و دولت یازدهم را برای جدایی بودجه از نفت مطلوب دانست و یادآوری کرد: تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص بیش از دو دهه است که وجود دارد از این رو ایشان فرموند درباره نفت باید به گونه‌ای تصمیم گرفته شود که اگر روزی اراده کردیم درب چاههای نفت را ببندیم، بتوانیم.

کل بودجه از نفت جدا شود

مروی با اشاره سیاستهای اقتصاد مقاومتی، ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری به سران قوا گفت: پیش از این سخن از جدایی بودجه جاری از درآمدهای نفتی بود اما، هم اینک گفته می‌شود باید کل بودجه از نفت جدا شود.

عضو کمیسیون انرژی جدایی بودجه از نفت را عملیاتی دانست و افزود: برخی کشورهای اروپایی که ذخایرشان شبیه ما است توانسته‌اند این کار را محقق کنند.

وی نظم در سیستم مالی را بستر جدایی بودجه از نفت خواند و بر این اساس اداره کشور با مالیات را امکان پذیر دانست.

مروی لزوم توجه به مالیات به جای درآمدهای نفتی را به معنای افزایش مالیات نداست و تصریح کرد: با اصلاح نظام مالیاتی پایه مالیاتی گسترش می‌یابد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: هزینه‌های کشور باید منظم شود یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه همیشه این کلام مبنی بر " کشور گران اداره می‌شود" را همواره بیان می‌کند، از این رو لزوم کاهش هزینه‌های دولت محسوس است.

وی در ادامه خواستار جدیت بیشتر در بحث واگذاریها به بخش خصوصی شد و تصریح کرد: واگذاریها در گذشته از کاستیهایی برخوردار بوده است به گونه‌ای که برخی واحدها در این فرایند به تعطیلی کشانده شدند بنابراین باید فرایند یاد شده اصلاح شود.

رئیس کمیسیون انرژی تصریح کرد: شرکتهایی که ماموریتهای حاکمیتی دارند نباید واگذار شوند مانند شرکتهای توزیع کننده انرژی در استانها.

مروی درباره سرمایه‌گذاری نفتی نیز گفت: باید عواید نفت نخست در خود نفت سرمایه‌گذاری شود زیرا نفت مولد توسعه و اشتغال بوده و سرعت بازگشت سرمایه در این صنعت بسیار بالا است.

وی در ادامه با اشاره به مشترک بودن برخی میدانهای هیدروکربوری یادآور شد: سرمایه‌گذاری در این میدانها منابع مالی می‌خواهد بنابراین بهترین منابع خود درآمدهای نفتی است.

مروی سرمایه‌گذاری در نفت را هم‌جهت با اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: سرمایه‌گذاری در نفت به معنای اشتغال و توسعه است که این فرایند به سیاستهای اقتصاد مقاومتی منتهی می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی به سهم 14.5 درصدی نفت در بودجه اشاره کرد و افزود: این سهم برای سرمایه‌گذاری و هزینه‌های جاری صنعت نفت ناکافی است، از این رو لزم افزایش آن در بودجه آینده محسوس است.

 

کد خبر 222476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =