لرزه‌نگاری 16 تاقدیس در استان فارس به پایان رسید

پروژه لرزه نگاری دو بعدی ١٦ تاقدیس استان فارس در قالب پروژه بهار توسط شرکت ژئوفیزیک دانا به پایان رسید.

به گزارش شانا بر اساس اعلام گروه انرژی دانا، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در مراسم اختتامیه و تقدیر از عوامل اجرایی پروژه بهار اظهار کرد: انجام این کار بزرگ بی شک مدیون همدلی و کار تیمی مجموعه بزرگی از افراد در بخشهای کارفرمایی و پیمانکاری است که با برنامه ریزی و فعالیت گسترده و با شهامت، اجرای این کار بزرگ را میسر ساخته و موفقیت جمعی را بدست آوردند.

هرمز قلاوند افزود: باهدف دستیابی به پتانسیلهای هیدروکربوری در استان فارس پروژه لرزه‌نگاری بهار با بررسی 18 تاقدیس فراشبند، رشتانو، بهار، امیر، کوه کلاغ، قیر، چنگال، پلنگ، کرباسی، نورا، فیروزآباد، دشت پلنگ، سیم، نرّه، کوه سورمه و لار فارس با هدف تمرکز بر افقهای مخزنی بنگستان،‌ خامی و دهرم انجام شد.

بر پایه این گزارش در این مراسم عباس ظهوریان، مدیر پروژه لرزه نگاری 2‌ بعدی بهار با تشریح ابعاد و پیچیدگی های فنی و اجرایی این پروژه گفت: در این پروژه بزرگ که در 2 استان فارس و هرمزگان اجرا شد، نزدیک به یکهزار و 500 کیلومتر مربع نقشه برداری،‌ حفاری و برداشت داده های لرزه نگاری به صورت انفجاری تحت پوشش قرار گرفت.

ظهوریان افزود: در پروژه لرزه نگاری دو بعدی ١٦ تاقدیس استان فارس نزدیک به 50 شهر و روستای بزرگ و کوچک نیز در مناطق مختلف جغرافیایی کوهستانی و سخت گذر،‌ شهری - مسکونی، بیابانی، زراعی و جاده های ارتباطی تحت پوشش قرار گرفت که خود پیچیدگی های بسیاری را برای تیم اجرایی به همراه داشت.

وی ادامه داد: برای انجام این پروژه 20 هزار کیلومتر مربع ای بیش از 2000 ساعت پرواز هلی‌کوپتری برای پوشش ارتفاعات 2800 متری پوشیده از برف در زمستان و گرمای 50 درجه تابستان، حفاری نزدیک به 20 هزار نقطه و با متراژ کل حفاری 340 کیلومتر و استقرار 2 کمپ اصلی و 13 کمپ فرعی و پشتیبانی از آنها و اجرای نزدیک به 19 هزار شوت همگی نشان از گستردگی و پیچیدگی اجرایی این پروژه بزرگ دارد.

مدیر پروژه لرزه نگاری 2‌ بعدی بهار  گفت: لازم است که تمرکز فعالیتهای اکتشافی اعم از مطالعات زمین‌شناسی اکتشافی، ‌ژئوفیزیک اکتشافی و حفاری های اکتشافی در این برهه از زمان در نقاط مرزی و مشترک باشد که قطعا جزء سیاستها و اهداف اکتشافی مدیریت اکتشاف نیز هست.

محسن دانشخواه مدیرعامل شرکت ژئوفیزیک دانا نیز ضمن تقدیر از عوامل اجرایی این پروژه، تعهد به اجرای مناسب کار در زمان و با کیفیت مقرر و توجه به رضایت کارفرما و منافع ملی حاصل از پروژه ها را اولویت اصلی این شرکت اعلام و تصریح کرد: گروه انرژی دانا با ملاحظه شرایط کارفرما و دشواریهای نقدینگی همواره مصالح ملی را مدنظر قرار داده و هرگز توقفی را در روند اجرای کار نداشته است؛ همچنین رعایت اصول اچ اس یی در مراحل مختلف عملیات و پایان کار پیش از برنامه نهایی از دیگر نکات قابل ذکر در اجرای این پروژه بزرگ است.

کد خبر 222483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =