برنامه های وزارت نفت برای خروج غیرتورمی از رکود تشریح شد

وزیر نفت گفت: افزایش صادرات نفت در کوتاه مدت منجر به افزایش درآمدهای ارزی شده و به خروج از رکود کمک می‌کند.

بیژن زنگنه امروز (سه شنبه، ٢١ مردادماه) در همایش تبیین سیاستهای اقتصادی دولت برای خروج از رکود با بیان اینکه اقتصاد ایران با بحران بخش نفت به رکود رفته، با نفت هم باید از رکود خارج شود، افزود: فشار خارجی با طرح تحریمها بر صنعت نفت ایران سبب ورود صنعت نفت و اقتصاد کشور به رکود شده است.

وزیر نفت افزود: همه کارهایی که به افزایش صادرات نفت کشور منجر شود، چه از نظر تامین ریال برای بودجه و اثر آن در تامین منابع برای پرداخت اعتبارات طرحهای عمرانی و چه از نظر تامین ارز و بهبود تراز بازرگانی خارجی کشور در رفع رکود اثر فوری و بسیار موثر خواهد داشت.

وی با بیان اینکه  اثرگذارترین اقدام در اقتصاد کشور در مرحله نخست افزایش تولید گاز است، افزود: افزایش تولید گاز منجر به تامین سوخت، انرژی و خوراک کافی برای صنایع، بویژه صنایع پتروشیمی و فولاد همچنین در نیروگاه ها منجر به کاهش مصرف سوختهای مایع می شود.

وزیر نفت با بیان اینکه در سال 92 ارزش سوخت مایع مصرف شده در نیروگاه ها بیش از 18 میلیارد دلار بوده است، افزود:صرفه جویی در مصرف سوختهای مایع در اقتصاد ما، منابع عظیمی را چه از منظر تراز بازرگانی خارجی و چه از منظر تامین منابع برای فعال کردن طرحهای مختلف صنعت نفت کشور فراهم خواهد ساخت.

معاملات سلف فرآورده های نفتی در بورس انرژی 

زنگنه به برنامه های وزارت نفت ظرف دو سال آینده که منجر به تحول و تغییر در اقتصاد کشور می شود اشاره و تصریح کرد: افزایش تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی یکی از این برنامه ها است که بر اساس آن تولید و پالایش گاز طبیعی از میدان مشترک پارس جنوبی به میزان 100 میلیون مترمکعب در روز در سال 93 و 100 میلیون مترمکعب در سال 1394 افزایش می یابد.

وزیر نفت در این بخش به الزامهای تحرک بخشی در بخش گاز پرداخت و گفت: تامین منابع مالی و به مدار آوردن فازهای پارس جنوبی و طرحهای افزایش ظرفیت سامانه انتقال گاز با تکمیل خطوط سراسری انتقال گاز تولیدی اولویت اول ماست.

زنگنه استفاده از ابزار معاملات سلف فرآورده های نفتی در بورس انرژی  را یکی از ابزارهای تامین منابع مالی اعلام و تصریح کرد: با هماهنگی بورس ١٠٠ میلیون دلار برای این پروژه تعریف شده است.

افزایش صادرات فرآورده های نفتی

زنگنه افزایش تولید و صادرات فرآورده های نفتی را یکی دیگر از برنامه های وزارت نفت برای دو سال آینده عنوان کرد و گفت: افزایش صادرات فرآورده های نفتی با افزایش تولید گاز در سال 93 به میزان 5 میلیارد دلار و در سال 94 به میزان 12 میلیارد دلاراز برنامه های مهم در این بخش است.

وزیر نفت همچنین به افزایش تولید پتروشیمی های موجود با تزریق گاز جدید به این واحدها و تامین خوراک آنها به طور کامل اشاره کرد و گفت: پیش بینی ما این است که در سال 93 ارزش تولیدات پتروشیمی نسبت به سال 92 به میزان 10 تا 12 درصد رشد خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه بهینه سازی در مصرف سوخت در قالب بند "ق" تبصره 2 قانون بودجه سال 93 یک فرصت بزرگ برای تحرک در اقتصاد و اشتغال زایی است، افزود: هزینه های سرمایه گذاری در نهایت باید از محل درامدهای خود طرح بازپرداخت شود.

وی با بیان اینکه در بند 4 سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری این مضمون آمده است که از فرصت هدفمندی یارانه ها برای افزایش تولید، اشتغال و بهره وری، کاهش شدت انرژی استفاده شود، افزود: هم اکنون حدود 80 میلیارد دلار مابه التفاوت قیمتهای داخلی فروش حاملهای انرژی با قیمتهای عمده فروشی بین المللی است.

افزایش جمعیت تحت پوشش شبکه گاز کشور به بیش از 97 درصد

وزیر نفت در بخشی از سخنانش به گازرسانی به روستاها ظرف سه سال آینده اشاره کرد و گفت: گازرسانی به حدود 2.5 میلیون خانوار روستایی و ساکن شهرهای کوچک جدید و رساندن جمعیت تحت پوشش شبکه گاز کشور به بیش از 97 درصد کل جمعیت کشور ظرف مدت 3 سال با برآورد هزینه حدود 4 میلیارد دلار از برنامه های وزارت نفت است.

زنگنه از گازرسانی به شهرهای استان سیستان و بلوچستان با اعتبار ناشی از صرفه جویی سوخت مایع به میزان 1442 میلیون دلار خبر داد و گفت: گازرسانی به 300 هزار خانوار شهری و روستایی در شهرستان های زاهدان، چابهار، خاش، زابل، کنارک و همچنین گازرسانی به 5 نیروگاه حرارتی ایرانشهر گازی، ایرانشهر بخاری، زاهدان، چابهار و کنارک با اعتبار ناشی از صرفه جویی در دستور کار وزارت نفت است.

تسهیلات وزارت نفت برای صرفه جویی در مصرف سوخت

وی به افزایش کارآیی 500 هزار موتورخانه مسکونی و 100 هزار واحد از موتورخانه های اداری ـ تجاری همراه با نصب کنتورهای هوشمند گاز باهدف کاهش مصرف گاز طبیعی تا 13 میلیون مترمکعب در روز با ارزش صرفه جویی و اعتباری نزدیک بیش از 2 میلیارد دلار اشاره کرد و گفت: در این طرح به ازای هر مترمکعب گاز طبیعی صرفه جویی شده مبلغ 5000 ریال در اقساط سه ماهه به مدت 30 ماه برای واحدهای مسکونی و 20 ماه برای واحدهای اداری ـ تجاری بر مبنای میزان صرفه جویی در مقایسه با میانگین دوره های زمانی مشابه در 2 سال گذشته (با در نظر گرفتن تغییرات شرایط آب و هوایی و همسنگ سازی) پرداخت خواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه به هر فردی که چاه آب یا موتور تلمبه خود را برقی کند، تسهیلات پرداخت می شود،گفت: به ازای هر 1000 لیتر صرفه جویی در مصرف نفت گاز ناشی از اقدامات سرمایه گذاری، مبلغ 1000 دلار در سه سال در 12 قسط پرداخت می شود، میزان تعهد دولت در این زمینه حدود 1.5 میلیارد دلار خواهد بود.

توسعه خطوط متروی کلانشهرها

وزیرنفت از توسعه راه آهن زیرزمینی (مترو) در کلانشهرها با قبول تعهد بازپرداخت هزینه های شهرداری ها به ازای حمل مسافر حمایت کرد و  گفت: کمک به نوسازی شبکه اتوبوسرانی شهرها با کمک به جایگزینی اتوبوسهای فعلی با اتوبوسهای با مصرف کمتر، کمک به نوسازی 17 هزار دستگاه اتوبوس شهری در ناوگان اتوبوسرانی با کمک به جایگزینی اتوبوسهای فعلی با اتوبوسهای با مصرف کمتر و میزان بازپرداخت 1800 میلیون دلار ناشی از صرفه جویی، کمک مالی برای جایگزینی تاکسیهای هیبریدی یا پایه سی ان جی با تاکسیهای فرسوده از جمله این حمایتها است.

وی با بیان اینکه ارتقای عملکرد و شتاب بخشی در نوسازی ناوگان تاکسیرانی مشروط بر رعایت کلیه استانداردها و در نظر گرفتن مشخصات مورد تایید خودروهای است،افزود: اعتبار مورد نظر از محل صرفه جویی به میزان 1042 میلیون دلار در مدت سه سال پرداخت می شود.

وزیر نفت دیگر برنامه وزارت نفت را ترویج بهره گیری از موتورسیکلتهای برقی در کلانشهرها عنوان کرد و گفت: اسقاط 400 هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده بنزینی به حجم موتور 125 سی سی و جایگزینی آن با انواع الکتریکی با اعتباری تا سقف 200 میلیون دلار در شرایط حاضر عنوان کرد.

وی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی با تعهد 10 میلیارد دلار از طرف دولت در برنامه است، گفت: این طرح با هدف توسعه راه آهن به ترتیبی است که جزئیات آن ایجاد 26 ایستگاه جدید، 3069 کیلومتر دو خطه کردن، 4613 کیلومتر تراک بندی خطوط پر تردد، 2804 کیلومتر برقی کردن خطوط و افزایش حداقل 30 هزار دستگاه ناوگان جدید و دیگر طرح های نوسازی و بهسازی خطوط ریلی کشور است.

زنگنه افزود: با اجرای این طرح میزان حمل بار توسط شبکه ریلی از 22.4 میلیاردتن کیلومتر در سال 93 به 75.8 میلیارد تن، کیلومتر در سال 1400 و جابجایی مسافر از 17.6 میلیارد نفر، کیلومتر در سال 92 به 34.2 میلیارد نفر، کیلومتر در سال 1400 افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: قراردادی برای توسعه ایستگاه های سی ان جی خودروها از حدود 2000 ایستگاه فعلی به 3000 ایستگاه منعقد شده است.

زنگنه به اصلاح فرآیندهای مصرف سوخت در ساختمان اشاره کرد و گفت: به تولیدکنندگان بخاری های با استاندارد B به جای بخاری های بی کیفیت گازسوز که مصرف آنها حدودا نصف بخاری های موجود است، کمک مالی خواهد شد.

حل مشکل سازندگان داخلی

وزیر نفت به تشریح حل مشکل سازندگان داخلی در فروش محصولات خود و توسعه بازار پرداخت و گفت: مقایسه قیمتهای تولیدکنندگان داخلی با عرضه کنندگان خارجی پس از گمرک ایران به معنای منظور کردن هزینه های حمل و بیمه و حقوق گمرکی و بازرگانی توسط خارجی ها در قیمت آنها برای ارزیابی و مقایسه قیمت های داخلی ها با خارجی ها، یکسان کردن شرایط معاملات برای داخلی ها و خارجی ها و منظور کردن و پذیرفتن تغییرات نرخ ارز در معاملات با تولیدکنندگان داخلی و پرداخت های به ایشان و تلاش برای شفاف سازی فرایند مناقصات با هدف کمک به تولید کنندگان انجام می شود.

ساخت کالاهای داخلی

وزیر نفت همچنین در باره عملیاتی کردن ساخت داخل کالاهای اصلی پر مصرف و بسیار موردنیاز صنعت نفت ایران گفت: این اقلام در قالب 10 پروژه شامل، ساخت تجهیزات سرچاهی و تجهیزات رشته تکمیلی درون چاهی، پمپهای درون و سرچاهی، انواع مته های حفاری (صخره ای، الماسه، مغزه گیرِی)، انواع شیرهای کنترلی، ایمنی و تجهیزات جانبی، ساخت انواع لوله ها (شامل لوله های جداری بدون درز از 3.8 – 13 اینچ تا 20 اینچ، جداری با درز از 20 اینچ تا 30 اینچ، لوله های مغزی CRA، لوله های حفاری و لوله های جریانی بدون درز بالای 6 اینچ)، ساخت الکتروموتورهای ضدانفجار و دور متغیر، ساخت ماشین های دوار (توربین، کمپرسور، پمپ ها شامل پمپ های گریز ار مرکز)، فولادهای آلیاژی Cryogenics ، ابزارهای اندازه گیری در حفاری، PIG های هوشمند ساخته می شود.

راهکارهای میان مدت خروج از رکود

وزیر نفت همچنین توسعه تاسیسات مینی ال ان جی (MINI LNG) و ایجاد و تقویت بازار خرده فروشی داخلی و صادراتی گاز مایع شده را یکی از راهکارهای میان مدت خروج از رکود عنوان کرد و گفت: تخصیص و فروش گازهای فلر، تامین گاز کافی برای صادرات برق توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی علاقه مند، طراحی و راه اندازی هشت پالایشگاه 60 هزار بشکه ای برای میعانات گازی (مجتمع پالایشی سیراف)، برنامه جهش دوم برای افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی از دیگر برنامه ها برای خروج از رکود است.

کد خبر 222673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =