اعلام برندگان مناقصه ساخت 8 پالایشگاه میعانات گازی سیراف تا اواخر شهریورماه

وزیر نفت از اعلام اسامی برندگان مناقصه ساخت 8 پالایشگاه میعانات گازی در سیراف تا اواخر شهریورماه خبر داد و گفت:سازندگان داخلی باید تلاش کنند و وارد فضای رقابتی شوند.

بیژن زنگنه درمیزگرد سیاستهای نفت، گاز و پتروشیمی که در حاشیه همایش تبیین سیاستهای اقتصادی دولت برای خروج از رکود برگزار شد، درباره درخواست سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت که خواستار واگذاری واردات بخشی از تجهیزات به سازندگان بخش خصوصی به جای وزارت نفت با بدنه عریض و طویل شده بود، گفت:  این را صلاح نمی دانم، زیرا کلاه سر آدم می گذارند. فرقی هم نمی کند دولتی و خصوصی، این گونه است. به طور مثال کالای یک میلیون دلاری را 3.5 میلیون دلار حساب کرده اند! این در حالی است که کیفیت کالا هم چینی است! فرق نمی کند، برخی گمان می کنند وقتی پای صنعت نفت وسط می آید، باید سر آن کلاه گذاشت؛ بنابراین با این خواست موافق نیستم. باید رقابت و تنوع وجود داشته باشد. در غیر این صورت با هم تبانی می کنند.

عرضه گاز رایگان برای تولید برق

 وی درادامه با بیان این که وزارت نفت آمادگی دارد به هر فردی که خواهان صادرات برق است یه صورت رایگان گاز بدهد،افزود:البته در این حالت، گاز آورده وزارت نفت محسوب می شود.

زنگنه با بیان این که در این زمینه در بازار منعطف عمل خواهد شد گفت: ابتدا موافقتنامه امضا خواهد شد و بعد از انعقاد قرارداد و فروش برق سهم وزارت نفت مشخص خواهد شد. قیمت در این قرارداد در بازارهای مختلف، متفاوت خواهد بود. البته این طرح جزو برنامه های میان مدت و بلند مدت است.
وزیر نفت با اظهار این که وزارت نفت در حال ارزیابی چگونگی عرضه نفت خام خود در بازارهای جهانی است،گفت: موافق این هستم که در قراردادها ارز با نرخ آزاد محاسبه شود. از نظر من مشکل قانونی هم ندارد.

زنگنه گفت: از 30 متقاضی ساخت پالایشگاه میعانات گاز در سیراف تا اواخر شهریورماه اسامی هشت متقاضی برنده مناقصه اعلام خواهد شد.

فروش روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز فلرها

 زنگنه با اشاره به این که روزانه 20 میلیون متر مکعب گاز در فلرها می سوزد  گفت: برای قسمتی از این گاز برنامه داریم که در بهترین شرایط تا پنج سال آینده نتیجه می دهد. بنابراین اگر افرادی حاضر باشند که در این زمینه سرمایه گذاری کنند، وزارت نفت با قیمت بسیار ارزان گاز فلر را به آنها اختصاص می دهد، آنها نیز می توانند در تولید برق از آن استفاده و برق را صادر کنند.

وی اعلام کرد: فراخون این طرح تا 10 روز دیگر داده می شود و در آن فرمول قیمت گاز، کمیت، کیفیت و زمان اختصاص گاز مشخص می شود.

فراخوان ساخت واحدهای مینی ال.ان جی

نامدار زنگنه از فراخوان ساخت واحدهای مینی ال.ان.جی تا یک ماه دیگر خبر داد و گفت: البته در این زمینه وزارت نفت سرمایه گذاری نمی کند، این کار باید توسط بخش خصوصی انجام شود.

وی با اظهار این که به سرمایه گذاران در ساخت مینی ال.ان.جی اجازه صادرات داده خواهد شد، گفت: علاوه بر این، وزارت نفت خرید بخشی از تولیدات مینی ال.ان.جی ها را ضمانت می کند.

وزیر نفت با بیان این که تاکنون برخی افراد برای سرمایه گذاری در این بخش ابراز علاقمندی کرده اند،افزود:هنوزدر این زمینه ضعیف هستیم.

پالایشگاهها موظف به اجرای تعهداتشان هستند

 وزیر نفت با اشاره به این که در سالهای گذشته پالایشگاههای خصوصی با وارد شدن به برخی فعالیتها، از انجام تعهدات خود نسبت به تأمین خوراک به صنایع پایین دستی سرباز زده اند گفت: پالایشگاههای نفتی به دلیل خصوصی شدن، زیر نظر هیچ کس نیستند، اما با بهتر شدن اوضاع این کار انجام خواهد شد. می توان از این واحدها به شورای رقابت شکایت کرد. نمی خواهیم فعالیتهای این واحدها را محدود کنیم، اما این واحدها موظف به اجرای تعهدات خود هستند.

 

کد خبر 222767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =