۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۴
  • کد خبر: 222905

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد با اشاره به گستردگی مشتریان قیر ایران از شرق آسیا تا غرب اروپا، می گوید: در صورت تعیین متولی برای صنعت قیر، رفع تحریمها و حل مشکل تامین خوراک، سهم ایران در بازار جهانی قیر افزایش یافته و حتی قادر به تشکیل اوپک قیری خواهیم بود.

محسن دلاویز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با تشریح وضعیت صنعت قیر ایران، اظهار داشت: قیر ایران، با کیفیت ترین قیر جهان به شمار می رود و در منطقه خاورمیانه نیز رقیبی برای آن وجود ندارد.
وی افزود: در حال حاضر کشورمان هفتمین تولیدکننده و چهارمین صادرکننده قیر دنیا محسوب می شود که در صورت رفع چالش های پیش روی این صنعت، جایگاه ایران در بازار جهانی قیر ارتقا خواهد یافت.
** صادرات قیر ایران به 25 کشور
مدیرعامل بزرگترین تولیدکننده قیر خاورمیانه با بیان اینکه قیر ایران برای بسیاری از کشورها جدابیت دارد، اظهار داشت: در حال حاضر به بیش از 25 کشور قیر صادر می کنیم و کشورهای منطقه خاورمیانه، جنوب آسیا، شرق و جنوب شرق آسیا، آفریقا و حتی اروپا خریدار قیر ایران هستند.
مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد در خصوص وضعیت صادرات قیر به کشورهای اروپایی گفت: به دلیل شرایط تحریم، به ندرت به کشورهای اروپایی به صورت مستقیم قیر صادر می کنیم و بیشتر مشتریان اروپایی، قیر ایران را با واسطه خریداری می کنند.
دلاویز خاطرنشان کرد: با بهبود فضای بین المللی و سیاسی، صادرات قیر ایران به اروپا نیز افزایش خواهد یافت.
** صادرات دو میلیون تن قیر در سال 1392
مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد گفت: تولید قیر کشور حدود 4 میلیون تن است که از این میزان حدود 2 میلیون و 300 هزار تن به ارزش بیش از دو میلیارد دلار در سال گذشته صادر شده است.
مدیرعامل بزرگترین تولیدکننده قیر خاورمیانه خاطرنشان کرد: حدود 60 درصد بازار صادرات قیر ایران متعلق به نفت پاسارگاد است که البته به دلیل بی ثباتی مدیریتی در طی سال های گذشته، سهم این شرکت در صادرات قیر مقداری کاهش یافته است. 
** بحرین، بازی گردان بازار قیر منطقه
مدیرعامل بزرگترین تولیدکننده قیر خاورمیانه با انتقاد از تضعیف جایگاه ایران در بازار قیر منطقه در طی سالیان گذشته، گفت: در حال حاضر بحرین با وجود تولید کمتر نسبت به ایران، به عنوان مرجع تعیین قیمت قیر در منطقه تبدیل شده است.
مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد با اشاره به قیمت بالاتر قیر بحرین نسبت به ایران، اظهار داشت: در حال حاضر بحرین، قیر خود را 540 دلار در هر تن و ایران 480 دلار به فروش می رساند و این در حالی است که قیر بحرین نسبت به قیر ایران از کیفیت پایین تری برخوردار است.
** آشفتگی در صنعت قیر ایران
مدیرعامل بزرگترین تولیدکننده قیر خاورمیانه با بیان اینکه به دلیل بی نظمی های سال های گذشته، برخی از سودجویان از این فضا سوءاستفاده کردند و باعث آشفتگی صنعت قیر شدند، اظهار داشت: در صورتی که بازار قیر ایران از آشفتگی و بی نظمی خارج شود، می توانیم به جایگاه اصلی خود در بازار قیر دست یافته و به مرجع تعیین کننده قیمت قیر در منطقه تبدیل شویم.
وی با بیان اینکه صنعت قیر کشور متولی خاصی ندارد، اظهار داشت: آشفتگی های این صنعت باید از طریق تعیین متولی و همکاری شرکت ها و نهادهای مرتبط رفع شود و برای تحقق این هدف باید زنجیره تولید قیر از مرحله تامین خوراک تا صادرات ساماندهی شود.
**ضربه شرکت های متخلف سودجو به صنعت قیر ایران 
مدیرعامل بزرگترین تولیدکننده قیر خاورمیانه با اشاره به تخلف برخی شرکت های کوچک تولیدکننده قیر در کشور، گفت: این شرکت های متخلف نه تنها به منافع ملی ضربه می زنند، بلکه حتی منافع بلندمدت خود را نیز به خطر می اندازند و از دست می دهند، به طوری که برخی از آنها قیر را با شن و ماسه مخلوط کرده و به اسم شرکت معتبر داخلی به خارج از کشور صادر می کنند.
دلاویز خاطرنشان کرد: به دلیل این تخلفات، برخی شرکت های خارجی، دیگر تمایلی به واردات قیر از ایران ندارند.
** ضرورت بازنگری در صدور مجوز تولید کنندگان قیر
دلاویز با انتقاد از صدور گسترده مجوز شرکت های تولیدکننده قیر، افزود: در هیچ کشوری در دنیا به بیش از 100 شرکت مجوز تولید قیر نمی دهند، در حالی که این اتفاق در ایران رخ داده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر به بیش از 50 شرکت مجوز عرضه قیر در بورس صادر شده، تصریح کرد: باید در صدور مجوز شرکت های فعال در صنعت قیر بازنگری شده و سازوکارهای نظارتی بهتری تعبیه شود.
دلاویز ادامه داد: وجود تعداد فراوان شرکت های تولیدکننده قیر باعث شده که نظارت ها در این صنعت کاهش یابد.
** کاهش کیفیت قیر با خروج وی بی از پالایشگاه 
مدیرعامل بزرگترین تولیدکننده قیر خاورمیانه با تاکید بر اینکه صنعت قیر باید راهبرد و نقشه راه داشته باشد، گفت: در هیچ جای دنیا، وی بی (جزء اصلی تشکیل دهنده قیر) از پالایشگاه خارج نمی شود، اما در ایران این اتفاق رخ می دهد.
مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد با اشاره به نقش خروج وی بی از پالایشگاه در کاهش کیفیت قیر، اظهار داشت: واحدهای قیرسازی باید در کنار پالایشگاه ها ساخته شوند تا وی بی تولیدی پالایشگاه ها را به طور مستقیم دریافت و وارد فرایند قیرسازی کنند، اما در صورت خروج وی بی از پالایشگاه از طریق تانکر، کیفیت آن کاهش می یابد.
وی با بیان اینکه خودداری پالایشگاه ها از تامین وی بی مورد نیاز واحدهای بزرگ قیرسازی باعث افزایش قیمت تولید قیر می شوند، اظهار داشت: بارها به شرکت پالایش و پخش مراجعه کرده و درخواست کرده ایم که در کمیته توزیع خوراک دقت بیشتری شود.
** افزایش نرخ خوراک، عامل افزایش قیمت قیر
مدیرعامل بزرگترین تولیدکننده قیر خاورمیانه با تاکید بر اینکه باید در عرضه وی بی در بورس بازنگری شود، گفت: به جای اینکه شرکت بزرگ قیرسازی کشور با پالایشگاه ها برای دریافت وی بی، قرارداد بلندمدت امضا کند ناچار است مانند یک شرکت کوچک و نوپا از طریق بورس، وی بی خریداری کند که با توجه به افزایش قیمت در بورس باعث افزایش 10 درصدی قیمت قیر تولیدی کشور می شود.
مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد با بیان اینکه قیمت قیر تابعی از قیمت خوراک است، اضافه کرد: اگر وضعیت خوراک قیر ساماندهی شود، بازار قیر از آشفتگی خارج می شود.
وی با اشاره به نتایج مثبت دستور وزیر نفت مبنی بر تامین خوراک واحدهای قیرسازی واگذار شده، گفت: واگذاری به معنای واگذاری ساختمان و خطوط لوله نیست و واگذاری ها با تضمین خوراک انجام شده است.
** عرضه قیرهای پلیمری
مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش کیفیت قیر، گفت: مذاکراتی را با وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها انجام داده ایم تا قیر مورد نیاز پروژه های عمرانی کشو را به میزان کافی تولید و تحویل دهیم، البته هنوز قرارداد نهایی با وزارت راه نهایی نشده است، اما تلاش می شود تا پایان سال حدود یک میلیون تن قیر به وزارت رفاه تحویل دهیم.
مدیرعامل بزرگترین تولیدکننده قیر خاورمیانه با بیان اینکه امسال شاهد نهضت آسفالت سازی در کشور خواهیم بود، گفت: پیشنهاداتی با هدف تامین قیر شهرداری های کوچک کشور که مشکل کمبود بودجه دارند مطرح شده و در راستای کمک به آنها تفاهم نامه ای با سازمان شهرداری های کشور امضا می شود تا قیر با قیمت مناسبی به آنها عرضه شود.
وی اظهار داشت: به شهرداری ها و وزارت راه وشهرسازی پیشنهاد داده ایم که بخشی از خرید آنها مربوط به قیرهای با کیفیت تر مانند قیرهای پلیمری و آلاستومری باشد، زیرا این نوع قیرها عمر آسفالت را به 15 سال افزایش می دهند و محیط زیست را نیز آلوده نمی کنند.
مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد ادامه داد: تولید قیر در کشور به سوی عرضه قیر ˈپی جیˈ می رود که براساس آن، به تناسب شرایط مختلف جغرافیایی کشور، استاندارد نوع قیر تفاوت می کند.
وی خاطرنشان کرد: در نفت پاسارگاد امکان تولید این قیرها وجود دارد و قصد داریم نوع عرضه در بورس را به سوی عرضه قیر پی جی بکشانیم.
** بازنگری در استانداردهای قیر
مدیرعامل بزرگترین تولیدکننده قیر خاورمیانه با اشاره به افزایش حساسیت ها نسبت به کیفیت قیر در سال های گذشته، گفت: قیر تنها 5 درصد مواد تشکیل دهنده آسفالت را تشکیل می دهد و برای بالا بردن کیفیت قیر باید سایر عوامل دخیل در تولید آسفالت را نیز مورد توجه قرار داد.
وی با تاکید بر لزوم بازنگری در استانداردهای تولید قیر، اضافه کرد: پیشنهاد داده ایم در استانداردهای تولید قیر کشور بازنگری شود، به طوری که براساس ویژگی های هر منطقه، قیر جداگانه ای تولید شود.
مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد تصریح کرد: کمیته ای برای ارتقای کیفیت قیر تشکیل شده و از وزارت راه و شهرسازی نیز خواسته ایم که بر تمام فرایند تولید قیر نظارت کند.
** بازار جهانی 100 میلیون تنی قیر
مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد گفت: تقاضای قیر در بازار جهانی 100 میلیون تن است در حالی که در کشور ما 4 تا 5 میلیون تن در سال تولید می شود، بنابراین تقاضای جهانی به حدی است که همه شرکت های داخلی بتوانند اقدام به صادرات قیر کنند، اما به شرطی که کار خود را به درستی انجام دهند.
** تشکیل اوپک قیری
وی با اشاره به مزیت های همکاری با سایر کشورهای تولیدکننده قیر و ایجاد تشکلی مانند اوپک قیری برای ساماندهی بازار جهانی این محصول، اظهار داشت: پیش از دستیابی به تفاهم در عرصه منطقه، باید بازار داخلی قیر را ساماندهی کنیم.
مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد افزود: رقابت های داخلی در بازار قیر، سازنده نبوده است، اما در حال حاضر دو تولیدکننده عمده قیر کشور برای همکاری به تفاهم رسیده اند.
وی ادامه داد: برای ساماندهی صنعت قیر کشور باید در کمیته ای متشکل از وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، شستا و صندوق بازنشستگی نفت(بزگترین تولیدگان قیر کشور) تشکیل شود تا به قیمت گذاری قیر بپردازند.
کد خبر 222905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =