اقدام ایران در افزایش صادرات گاز به ترکیه تا 60 میلیون مترمکعب در روز بازتاب گسترده ای در رسانه های روز یکشنبه این کشور دارد.

به گزارش ایرنا، شبکه های خبری ترکیه این خبر را با عنوان ˈایران گاز صادراتی خود به ترکیه را دو برابر افزایش می دهدˈ، بازتاب داده اند.
شبکه خبر تلویزیون دولتی ترکیه با استناد به خبر ˈایرناˈ از تهران گزارش داد: ˈعبدالحسین ثمریˈ معاون عملیات ˈشرکت ملی گاز ایرانˈ گفته است که با تقویت تاسیسات فشار گاز تبریز، ظرفیت انتقال گاز به ترکیه از 36 میلیون مترمکعب در روز به 53 میلیون مترمکعب در ˈحالت طراحیˈ و 60 میلیون مترمکعب در ˈحالت حداکثریˈ افزایش خواهد یافت.
در سال های اخیر ایران به طور متوسط روزانه 25 میلیون مترمکعب گاز به ترکیه صادر کرده که در مقاطعی تا 27 میلیون مترمکعب در روز نیز رسیده است.
این شبکه خبری افزود: ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه که به همراه چند نفر از وزیران این کشور از جمله ˈتانر یلدیزˈ وزیر انرژی و منابع طبیعی در بهمن ماه سال گذشته به ایران سفر کرده بود، قول داده در صورتیکه ایران در نرخ گاز صادراتی به ترکیه تخفیف دهد، آنکارا میزان واردات گاز از این کشور را افزایش خواهد داد.
ˈتی.آر.تیˈ افزود: تهران و آنکارا در سال ١٩٩٦ میلادی یک قرارداد 25 ساله به امضا رسانده اند که به موجب آن ایران سالانه تا سقف 10 میلیارد مترمکعب گاز به این کشور صادر خواهد کرد.
خبر افزایش ظرفیت صادرات گاز ایران به ترکیه در شبکه های خبری بخش خصوصی ترکیه نیز بازتاب گسترده داشت.
ناظران آگاه بر مسایل انرژی ترکیه ، اقدام ایران در افزایش ظرفیت صادرات گاز به ترکیه را تحولی مثبت در تقویت امنیت انرژی این کشور و زمینه سازی برای توافق های تازه در همکاریهای بیشتر در انرژی با ایران ارزیابی کرده اند.
کد خبر 222966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =