خالص واردات نفت چین از آمریکا پیشی گرفت

خالص واردات نفت چین در سال 2013 به هفت میلیون بشکه در روز رسید و به این ترتیب از آمریکا که بعنوان بزرگترین وارد کننده خالص نفت جهان شناخته می‌شد، پیشی گرفت.

کارشناس پژوهش و فناوری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در گفتگو با خبرنگار شانا، نگاهی به آمار جهانی نفت در سال گذشته میلادی داشت و در این زمینه اظهار کرد: در این سال، مبادلات (تجارت) جهانی نفت 2.1 درصد و به عبارت دیگر 1.2 میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

عقیل براتی افزود: اگرچه واردات نفت آمریکا و ژاپن در سال گذشته با کاهش همراه بود، اما افزایش واردات نفت در اروپا، این روند کاهشی را جبران کرد. 

به گفته وی، خالص واردات آمریکا در سال 2013، بالغ بر 1.4 میلیون بشکه در روز کاهش داشت و به 6.5 میلیون بشکه در روز رسید که به میزان جزیی بیشتر از نصف سطح واردات این کشور در سال 2005 و کمترین میزان واردات نفت آمریکا از سال 1988 تاکنون بوده است.  

عملیات پالایش نفت خام در جهان افزایش یافت

براتی در باره آمار پالایش و مبادلات نفت در سال گذشته میلادی توضیح داد: در این سال، عملیات پالایش نفت خام در جهان با کمی افزایش روبرو بود که کشورهای غیر عضو OECD با افزایش 730 هزار بشکه ای پالایش نفت در هر روز، نقش اصلی را در این میزان افزایش ایفا کردند. 

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، توان عملیاتی کشورهای OECD در سال گذشته 340 هزار بشکه در روز کاهش یافت که هفتمین روند کاهشی طی 9 سال گذشته بوده و این امر با وجود افزایش عملیات پالایش آمریکا به میزان 320 هزار بشکه در روز رخ داده است.

کارشناس شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ادامه داد: در سال 2013 نرخ بهره‌برداری جهانی از ظرفیت پالایشی به 80.4 درصد کاهش یافت که کمترین نرخ از سال 1987 تاکنون بوده است؛ این در حالیست که ظرفیت پالایش جهانی بدلیل افزوده شدن قابل توجه ظرفیت چین و عربستان بطور چشمگیری (1.4 میلیون بشکه در روز) افزایش یافت و سبب محو اثر کاهش ظرفیت در حوزه آتلانتیک و ژاپن شد.

 

کد خبر 223156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =