سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: با صدور مجوز احداث یک پالایشگاه بزرگ نفت با ظرفیت تولید 200هزار بشکه نفت در روز از سوی وزارت نفت در هفته گذشته، تعداد پالایشگاههای در دست ساخت بخش خصوصی در جزیره قشم به شش پالایشگاه رسید.

به گزارش ایرنا؛ علی اکبر شعبانی فرد روز سه شنبه در دیدار سفیر فیلیپین در ایران افزود: با بهره برداری از این پالایشگاهها که از نفت مافوق سنگین، سنگین و سبک استفاده می کنند، جزیره قشم به قطب صادرات محصولات پتروشیمی و نفتی منطقه تبدیل خواهد شد.
وی که ظرفیتها و استعدادهای توسعه جزیره قشم را برای ˈادواردو مارتین منزˈ تشریح می کرد با اشاره به اینکه همه فعالیت های اقتصادی در منطقه آزاد قشم توسط بخش خصوصی انجام می شود، تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد قشم به عنوان نماینده دولت صرفا زیرساخت ها و تسهیلات موردنیاز بخش خصوصی را تامین می کند.
سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم با استثنایی خواندن موقعیت جغرافیایی، سوق الجیشی و استراتژیک جزیره قشم در خلیج فارس به هدف گذاری مدیریت اقتصاد جهانی در خصوص تعیین قشم به عنوان بارانداز جهانی در سال 1985میلادی(1353هجری شمسی) اشاره کرد و گفت: با وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 1989میلادی (1357هجری شمسی) این هدف به شمال خلیج فارس تغییر مکان یافت و در سال 2005 نیز این هدف تحقق یافت.
به گفته وی با این تغییر هدف، دنیا متحمل دو ضرر بزرگ شد، اول اینکه شناورها افزون بر 220مایل مسیر اضافی را از قشم تا دوبی باید طی بکنند، در صورتی که اگر قشم به جای دوبی بارانداز جهانی می شد، هزینه های این مسیر اضافی از سرجمع هزینه های حمل و نقل جهانی که امروزه بر سر یک سنت رقابت می کنند، کاسته می شد.
وی ضرر دوم دنیا را در این رابطه محرومیت شناورهای دنیا از خدمات ارزان صنعت حمل ونقل ترکیبی(دریایی، زمینی و هوایی) دانست و گفت: قشم مجموعه ای از این خدمات بخصوص بانکرینگ(سوخت رسانی دریایی) را با قیمت های ارزان می تواند در اختیار کشتی های بین المللی قرار دهد. 
شعبانی فرد با تاکید بر عزم راسخ دولت تدبیر و امید بر پیگیری تبدیل قشم به بارانداز جهانی در برنامه پنج ساله ششم توسعه تصریح کرد: امروز شرایط داخلی کشورهای اطراف ایران مانند عراق، پاکستان و اوکراین باعث شده که همه شرکت های حمل ونقل جهانی بخصوص خطوط هواپیمایی بین المللی به سوی ایران گرایش پیدا بکنند و قشم نیز با افزایش ظرفیت پروازهای فرودگاه بین المللی خود آماده استفاده بهینه از این فرصت طلایی است.
وی با اشاره به اینکه سالانه افزون بر 20هزار فروند کشتی وارد خلیج فارس می شوند از آمادگی جزیره قشم به عنوان ایستگاهی مجهز در کنار این اتوبان برای تعریف سهم خود از این حجم عظیم تردد دریایی خبر داد و گفت: این ظرفیت فوق العاده قرار است از طریق بزرگ ترین پل خلیج فارس که با مشاورت متخصصین خارجی و داخلی و سرمایه گذاری حدود 970میلیون یورو در دست ساخت است، به سرزمین اصلی متصل شود.
سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم این پل را در قالب شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس شامل اسکله، خط آهن و جاده دانست و از هدف گذاری حمل 15میلیون تن بار در سال از طریق این شبکه بعد از گذشت سه سال از زمان بهره برداری از این پل خبر داد.
وی همچنین از طراحی ساخت افزون بر 20هتل پنج ستاره در قسمت جنوبی جزیره قشم به عنوان بخشی از توسعه زیرساخت های گردشگری در این جزیره نام برد و افزود: این هتل ها که در بهترین چشم انداز جزیره جانمایی شده توسط بخش خصوصی تا پنج سال آینده ساخته و به بهره برداری خواهد رسید.
شعبانی فرد همچنین به صادرات افزون بر 22میلیون تن سنگ آهن و واردات افزون بر 12میلیون تن بیلت آهن در سال گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بزرگ ترین مجتمع تولید ورق های فولاد خاورمیانه در آینده در این جزیره راه اندازی می شود، از خروج مقادیر زیادی مواد خام به خارج از کشور جلوگیری می شود.
به گفته وی افزون بر یک میلیون و 500هزار متر مکعب گاز نیز روزانه در این جزیره تولید و به بندرعباس فرستاده می شود و صادرات میگو نیز یکی دیگر از ظرفیت های صادراتی قشم است که تنها در سال گذشته افزون بر 250تن میگو به آلمان از این جزیره صادر شده است.
وی توسعه اسکله بهمن قشم به طول 570متر و توسعه فرودگاه بین المللی منطقه آزاد قشم در بخش سالن به میزان 23هزار مترمربع را از دیگر طرح های در دست اقدام برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل در جزیره دانست و گفت: طرح توسعه اسکله بهمن در مرحله مناقصه است و به محض اتمام این مرحله، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. 
سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم در بخش دیگری از سخنان خود از حضور دلفین های وحشی در آب های جزیره هنگام، تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی در سواحل شیب دراز و جنگل های حرا به عنوان جاذبه های منحصر بفرد گردشگری در جزیره قشم نام برد.
شعبانی فرد با بر شمردن زمینه های همکاری فیلیپین و منطقه آزاد قشم از جمله ارائه خدمات روادیدی به شهروندان فیلیپینی شاغل در کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس و ارائه خدمات متقابل گردشگری و حمل ونقل هوایی و دریایی به شهروندان دو طرف، از قشم به عنوان بهترین پل ارتباطی بین ایران و فیلیپین نام برد.
براساس این گزارش سفیر فیلیپین نیز در این دیدار با اظهار خوشحالی از آشنا شدن با پیشرفت ها و ظرفیت های جزیره قشم به شباهت رهبری توسعه سنگاپور با قشم اشاره کرد و با تشریح اقتصاد فیلیپین، زمینه های همکاری کشور متبوعش با ایران را بعد از روی کار آمدن دولت دکتر روحانی بسیار مساعد خواند و خواستار تبادل تجارب دو کشور بخصوص در زمینه گردشگری با محوریت جزیره قشم شد. 
به گزارش ایرنا سعید شعبان مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در مرکز استان هرمزگان و منطقه آزاد قشم نیز در این دیدار گسترش و توسعه همکاری های مشترک اقتصادی، تجاری و فرهنگی و ساماندهی نیروی کار فیلی پینی در استان و به ویژه منطقه آزاد قشم را از مهمترین محورهای مذاکرات بین سفیر فیلی پین و مقامات جزیره قشم اعلام کرد.
افزون بر 10میلیون نفر از جمعیت 100میلیونی فیلی پین در خارج از این کشور زندگی می کنند که از این تعداد افزون بر سه میلیون نفر در منطقه خاورمیانه ساکن هستند. 
کشور فیلیپین با مساحتی نزدیک به 300هزار و 439کیلومتر مربع و بیش از 106میلیون نفر جمعیت، یکی از 10کشور عضو اتحادیه جنوب شرقی آسیا موسوم بهˈ آ.سه.آن ˈ است و محصولات الکترونیکی، سازهای چوبی، رایانه، لوازم هواپیما، قطعات اتومبیل و دستگاه های نیمه هادی از مهمترین اقلام صادراتی فیلیپین به جهان در سال 2013 میلادی بوده است
کد خبر 223157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =