بخشی از تحریمهای صنعت پتروشیمی لغو شد

بخشی از تحریمهای اقتصادی از جمله صنعت پتروشیمی براساس اقدام مشترک ایران و گروه 1+5 لغو شد.

به گزارش خبرنگار شانا، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه، امروز ( چهارشنبه، 29 مردادماه) در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به این که در صورت حسن نیت گروه 1+5 مذاکرات هسته‌ای در زمان‌بندی تعیین شده به نتیجه می‌رسد گفت: اگر اعضای گروه 1+5 در رفتار و اعمال خود حسن نیت نشان دهند بدون شک مذاکرات هسته‌ای ایران در زمان تعیین شده به نتیجه مطلوب خود خواهد رسید.

وی به موضوع لغو تحریمهای اقتصادی براساس اقدام مشترک و توافقهای ژنو اشاره کرد و افزود: در حال حاضر براساس توافقهای ژنو بخشی از تحریمهای اقتصادی علیه کشورمان لغو شده که در این زمینه می‌توان به لغو تحریمهای صنعت پتروشیمی اشاره کرد.

افخم تصریح کرد: در توافقات انجام شده لغو کامل تحریمهای اقتصادی ایران در دستور کار قرار دارد که این امر نیز اتفاق خواهد افتاد.

سخنگوی وزارت امورخارجه به سفر چند روز گذشته آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران اشاره و عنوان کرد: همکاریهای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مثبت و رو به جلو است، تفاهم‌هایی را با آژانس داشته و پاسخهای خود را نیز برای رفع ابهامات داده‌ایم، از این رو مسیر گفتگوها، مسیری سازنده بوده و در عین حال امیدواریم این گفتگوها در یک فضای فنی و حقوقی تداوم داشته باشد.

وی ادامه داد: سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفری سازنده بود، امیدواریم آژانس مانع تاثیرگذاری سیاسی بر روی گفتگوهای ایران با گروه 1+5 شود.

افخم از احتمال سفر وزیر امورخارجه کشورمان به کشورهای اروپایی خبر داد و تصریح کرد:رفت و آمدهای سیاسی طی دو هفته آینده بین ایران و کشورهای اروپایی انجام خواهد شد و در آینده وزیر امورخارجه کشومان نیز به دو یا سه کشور اروپایی سفر خواهد کرد و متقابلا این کشورها نیز رفت و آمدهایی را به ایران انجام خواهند داد که در این مورد، در زمان خود اطلاع رسانی دقیقی انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه در پاسخ به منتقدان سیاست خارجی دولت گفت: منتقدان سیاست خارجی دولت می‌توانند خواست خود را مطرح کنند، اما موضع ایران در روابط خارجی با تمامی کشورها مبتنی بر رعایت خطوط کلی نظام است و در عین حال رویکرد ما گفتگو و تعامل سازنده با دیگر کشورهاست، از این رو نقدها باید منصفانه باشد، فضاسازی کمکی به تنویر افکار عمومی نخواهد کرد.

وی به موضوع ادامه گفتگوهای ایران با گروه 1+5 اشاره کرد و افزود: از اوایل ماه سپتامبر مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 ادامه خواهد یافت، در عین حال ممکن است تا قبل از کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل متحد مذاکراتی داشته باشیم.

افخم به تحکیم روابط ایران با کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی اشاره و عنوان کرد: هرگونه گفتگو و همکاری با کشورهای منطقه به عنوان یک راهکار برای حل مشکلات تلقی می‌شود که در این زمینه ایران آمادگی خود را برای توسعه همکاریهای خود با کشور عربستان اعلام کرده، چراکه ایران و عربستان در حوزه‌های مختلف می‌توانند با یکدیگر تعامل و همکاری کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اموال آزاد شده ایران در بانکهای کشور امارات بلوکه شده و آنها حاضر به پس دادن این اموال نیستند گفت: بخشی از این موضوع به تبادلات بانکی مربوط است و امارات اعلام کرده که ایران باید اموال خود را از طریق واحد پولی درهم و دینار بازگرداند.

سخنگوی وزارت امورخارجه به رابطه دو کشور ایران و روسیه اشاره و تصریح کرد: ایران و روسیه دو کشور همسایه و دوست هستند، در شرایط کنونی که روسیه با تحریمهای اقتصادی مواجه شده، بخش خصوصی دو کشور می‌توانند با یکدیگر همکاری بیشتری داشته باشند و در این خصوص نیز وزارت امورخارجه مشورتهای لازم را به بخش خصوصی ایران منتقل خواهد کرد.




کد خبر 223159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =