صادرات نفت خام آمریکا به نفع مصرف کنندگان است

تحلیلگر بانک فدرال رزرو دالاس اعلام کرد که لغو ممنوعیت صادرات نفت خام آمریکا به ضرر پالایشگاهها و به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است.

به گزارش مجله اویل اند گس ژورنال، میشائیل دی پلانت، اقتصاددان ارشد بخش تحقیقاتی بانک فدرال رزرو، اعلام کرد که لغو ممنوعیت صادرات نفت خام آمریکا به ضرر پالایشگاههایی است که از هزینه های پایین مواد اولیه سود می برند اما تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از آن نفع می برند.

پلانت در گزارش ماه ژوئیه توضیح داد که چگونه محدودیت حمل سبب عرضه بیش از تقاضا در داخل کشور و کاهش قیمتهای نفت خام منطقه نسبت به قیمتهای جهانی نفت خام مشابه شده است. 

با مطابقت سیستم حمل و نقل با تولیدات جدید از منابع نامتعارف در داخل آمریکا، عرضه بیش از تقاضا در سواحل آمریکا در خلیج مکزیک به سرعت رو به افزایش است. 

پلانت تصریح کرد: در صورتی که ممنوعیت صادرات وجود نداشت، مشکلی نبود. نفت مازاد با ظرفیت پالایش مناسب برای نفت خام سبک به کشورهای دیگر صادر می شد و سپس قیمتهای نفت خام در آمریکا مشابه قیمتهای جهانی می شد.

پیچیده کردن این مشکل وضعیت نامتناسبی را به وجود می آورد. بسیاری از پالایشگاهها در سواحل آمریکا در خلیج مکزیک که حدود نیمی از ظرفیت پالایش کشور در آن واقع شده اند، برای فرآوری نفت خام سنگین طراحی شده اند این در حالی است که تولیدات جدید آمریکا را نفت خام سبک تشکیل می دهد.

پلانت با اشاره به این که نفت خام سواحل آمریکا با قیمتی پایین تر از محصول مشابه جهانی معامله شده است، عنوان کرد: پالایشگاههای سواحل آمریکا قادر به فرآوری کل نفت ذخایر اکتشافی جدید نیستند و این سبب افزایش نگرانیها از عرضه بیش از تقاضا می شود که می تواند به طور دائم باعث پایین آمدن قیمتهای نفت آمریکا شود.

وی در ادامه گفت: در حالی که این تخفیفها با در اختیار گذاشتن نفت خام ارزان برای پالایشگاهها سبب افزایش سود حاشیه ای آنها می شود اما کمکی به مصرف کنندگان نمی کند. قیمتهای محصولات نفتی آمریکا در بازارهای جهانی مشخص هستند، در صورتی که قیمتهای نفت خام شرایط نامعلوم بازار داخلی را در آمریکا نشان می دهد. 

لغو ممنوعیت صادرات نفت خام سبب کاهش حاشیه های ناخالص پالایشگاههایی می شود که با نفت نسبتا ارزان قیمت کار می کنند.

اما قیمتهای پایین نفت خام در آمریکا می تواند هم تراز قیمتهای رقابتی جهانی و منجر به حفاری شود که روی هم رفته به افزایش عرضه نفت می انجامد. 

به گفته پلانت، تولیدکنندگان نفت خام آمریکا در طولانی مدت  قیمتهای بالاتری را دریافت می کنند و درعوض تولید نفت آنها بیشتر از زمان ممنوعیت می شود. 

وی افزود: با عرضه مقدار بیشتر نفت در جهان، تولید بنزین و گازوئیل افزایش و قیمتهای این محصولات کاهش می یابد و این به نفع مصرف کنندگان است.  

کد خبر 223171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =