۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸
  • کد خبر: 223203
نخستین محموله نفتی پایانه السیدر ارسال شد

لیبی پس از یکسال توقف صادرات نفت از پایانه های مهم خود از روز سه شنبه (28 مردادماه) صادرات نفت از پایانه صادرات نفت السیدر (واقع در شرق این کشور) را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام رسمی نفت و منابع تجاری در لیبی اعلام کرد که روز سه شنبه (28 مردادماه) این کشور توانست بارگیری نخستین نفتکش خود را پس از یک سال توقف که از سوی شورشیان شرق لیبی اعمال شده بود، در پایانه نفتی السیدر به انجام برساند.

صنعت نفت لیبی با سرعت متعادلی در حال بازگشت تولید نفت خود است. از سرگیری تولید و صادرات نفت در زمانی دنبال می شود که طرابلس تبدیل به میدان نبرد جناح مخالف این کشور در میان شدیدترین خشونتها از سال 2011 به دلیل بروز جنگ داخلی بوده است.

به گزارش شرکت نفت دولتی لیبی، درحالی که میزان استخراج از چاههای نفت این کشور هنوز در حدود یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز کمتر از میزان تولید آن در زمان پیش از درگیری هاست، سطح تولید نفت این کشور به 562 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

براساس توافق انجام شده میان دولت و مخالفان، در اوایل ژوئیه امسال، مخالفان این کشور موافقت کردند که به محاصره خود بر چهار پایانه شرقی پایان دهند.

تولید نفت این کشور که در ماه می تا 200 هزار بشکه در روز کاهش یافته بود، ماه گذشته و پس از انجام توافق یاد شده از مرز 400 هزار بشکه در روز فراتر رفت.

صادرات در حال افزایش لیبی می تواند به دولت این کشور کمک کند تا نیازهای بودجه خود را پس از آنکه در ماه ژوئن به نزدیکی صفر رسیده بود، تامین کند.

ابراهیم العوامی، رئیس بخش بازرسی و سنجش در وزارت نفت لیبی به رویترز گفت، شرکت وینترشل آلمان که از زیر مجموعه های شرکت بی ای اس اف، یکی از بزرگترین شرکتهای پتروشیمی در آلمان است، برای نخستین بار پس از پایان اعتراضهای در ژوئیه تولید نفت خود را در میدان نفتی راس لانوف به 220 هزار بشکه در روز رساند.

پایان تظاهرات مناطق شرقی لیبی و همچنین انتخاب مجلس جدید  به ایجاد ثبات در اوضاع مناطق غرب لیبی، که در آن  گروهها به صورت دوره ای میدانهای نفتی  و پایانه های صادراتی را تعطیل می کنند، کمک کرده است.

به گفته یکی از منابع بازار، نفتکش اس سی سارا یکی از نخستین نفتکشهایی خواهد بود که روز سه شنبه  از ذخایر نفت خام در پایانه شرقی السدر به میزان 320 هزار بشکه در دروز بارگیری خواهد کرد.

انتظار می رود که محموله های دیگر نیز توسط شرکتهای سهام دار و سایر شرکتهایی که پایانه السیدر و میدانهای نفتی مرتبط  را اداره می کنند، بارگیری شود. شرکتهای ماراتون، هس و کونکو، او ام وی اتریش نیز محموله های نفتی دیگری را بارگیری خواهند کرد.

به گفته مقامهای لیبی، هم اکنون میزان ذخایر این بندر چهار میلیون و 500 هزار بشکه است، اما پس از آن که واحدهای ذخیره سازی تخلیه شوند میدانهای نفتی متصل می توانند تولید خود را از سر گیرند.

او ام وی نخستین شرکتی بود که هفته گذشته محموله ای را در پایانه شرقی راس لانوف در نزدیکی پایانه السدر، بارگیری کرد.

العوامی گفت: دو یا سه روز پیش انتقال نفت تولیدی ستریکا به شرکت هاروج اویل در پایانه راس لانوف آغاز شده است.

کد خبر 223203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =